الاثنين، يناير 03، 2011

من صدي تفجيرات الاسكندرية :- الشعراء يكتبون عن وحدة الامة علي الفيس بوك




الشاعرة زينات القليوبي

الشاعر محمد حسني ابراهيم

الكثير من الادباء والمثقفين استنكروا الحادث المفجع الذي بدأ به عام 2011 فقد استهجن الجميع الحادث الماساوي بعد تفجيبر كنسية الصديقين بالاسكندرية وعبر الشعراء عن مشاعر الوحدة الوطنية الحقيقية بعيدا عن الشكل الرسمي فجاءت مقطعات من القصائد لبعض الشعراء علي حائط الفيس بوك

كان الشاعر محمد حسني ابراهيم احد هؤلاء الذين استنكروا الجريمة البشعة قائلا

الحيط ف الحيط جيران
وحاسس بالأمان
لو قلت الآه يغيتنى
يمسح دمعى اللى هان
وف جامع او كنيسه
...بنشوف روحنا الحبيسة
تسرح بالحب تطرح
اخوات من غير آدان
أجراس للناس تصلى
وآدان بالخير واصل لى
وقلوب تسابيح ف جامع
وبيوت ف الدير بيبان
مفتوحة بكل فرحة
لمحبة وهى طارحة
شجرة زيتون وضله
تملى الكون بالحنان
وإيدين الغدر طالت
وحدتنا بروحها سالت
من دم اخوات وطنا
بينا وبينهم أمان

وكتب
يامصرنا
من قهرنا
والدم واحد قال لنا
خليكوا ف المركب سوا
حكم التاريخ طول عمرنا
...
فاتت صعاب ومافيش صحاب
غير ابن عمى واخويا ف الاحلام هنا

شاربين سوا من نيل بيجرى ف دمنا
وكتبت الشاعرة القديرة شاعرة الشعب  زينات القليوبي
الله أكبـــــــــر عليكـــــــــــم
ينصركــــــــم ويحميكــــــــم
ويحرسكم من عين أعاديكـم
ومايفرحش العـــدا فيكــــــم
ويجيبهم تحت رجليكــــــــــم
...همّــا دول ولاااااااااااااااااادي
وهوّه ده عشـــم مصـــــــــر
فيكـــــــــم
سلمتــــــم لي ولهــــــــــــا
وكتبت ايضا

ويامرقـــص .. فووووووووووق واحضن ف أخوك ........ وايااااااااااك تطاوعهم .. لو : وزوك ؟؟؟
من امتي حسن .. بيفرط فيـــــــــك ؟؟؟ ......... طول عمره معاك ف الهـــم شريــك ؟!!!
حاتكدب ( أمك ) ؟!! ... زور ( سينــــــــــــا ) ......... راح ينطق ( دم ) أبـــــوه .. وأبـــوك ؟!!!

اما الشاعر محمود عبد الله فكتب 
يامسيحى توبى من توبك
شاربين سوا من نهر النيل
شمالى قلبى وجنوبك ...
هانقول سوا مغنى ومواويل
نفتح طريق بالخير مرسوم
...
واناوانت والحلم فى قارب
الوحدة غالية وليها اصول
والحق فى الأخر غالب

...

فهرس المدونة





السبت، يناير 01، 2011

قصيدة - الأسطى حندق فى راس السنة.- ...للشاعر الكبير فريد طه




الليلادى فى راس سنتنا
سهرة لكن تبقى إيه
فيها روقة البال ياحندق
تسوى ميت مليون جنيه
عيش فى عمرك ليلة واحده
الفلوس لزمتها إيه
وإنت جيبك فيه يا حندق
أربعة وخمسين جنيه
يعنى أبقى فى النزاهة والوجاهة
أحلى من أجدعها بيه
وانت وياك نص مـّـيه
واللى طالبه حتلاقيه
روح ومدد فى التياترو
وقوم ونام ماتقولش ليه
وزع المشاريب وهيص
إنت واخد منها إيه
إنت رايح تصرف إيه
يعنى راح تصرف تلاته ، وللا خمسه
وللا عشره ..
قول يا شيخ عشرين جنيه
هى ليلة .. بس ليلة
تبقى وسط الناس دى بيه
هى يعنى السهره إيه
مش قزازه .. ومزه ترمس
قول وفنجان نسكافيه
والتياترو حيبقى زحمه
رقص إيه .. والمغنى إيه
المهم غزالتى سرحت
رحت لابس بنطلونى
خدت عجلة عبده اخويا
رحت حاجز .. دخلونى
قلت آكل .. أكلونى
قلت أشرب .. شربونى
قلت افرفش .. فرفشونى
وابتدت تتـقل دماغى
والكرى يداعب عيونى
قلت أنا أجدعها مجدع
ريحونى
وآخرة السهره الجميلة
بالفاتورة فوقونى
قلت عاوزين منى خمسه .. وللا عشره
وللا عشربن .. خلصونى
قالوا مطلوب خمسميه
قلت يا خلق الحقونى
هم خمسين اللى حيلتى
فتشونى
هى لحظة وبعد ثانية
غبت عن وعيى وظنونى
الفتوات العداله
فوق بلاطها مرمطونى
اللى لكمه ، واللى عضه
واللى مزع بنطلونى
حتى عجلة عبده اخويا
كسروها وكسرونى
فوق قفايا الدق نازل
قلت ياناس ارحمونى
والقفا ساعة ما يسخن
لون عنيك يصبح لمونى
والكفوف تنـزل تطرقع
مدفعيه الكترونى
ثم قالوا هيـله بيـله
فى الزبالة وطوحونى
ملتقتش أى واحد .. وللا واحده
خلصونى
اللى قال يطلع حرامى
واللى قال شحات بارات
واللى قال لأ .. لأ يا سوسو
إنفصام شخصيه عنده
نفسه يبقى من الزوات
واللى قالت يا .. يا مامى
تلتـقاه سفاح بنات
واللى شاورت شوف ياتوتو
بنطلونه ( أولـد ) خالص،
والقميص مليان حاجات
بعدها عرفت الحقيقه
وانكشف عنى الحجاب
بعد ما شربت الطريحه
بالجزم بعد السباب
قلت ترسو .. يروح لترسو
هو ده فصل الخطاب
وآدى حفلة راس يا حندق
بعدها شفت العذاب
قوللى مين قالك تقرب
تنحشر وسط الكلاب
إنت فاكر إن صنفك
فى المكان دا له حساب
إنما دستورنا واحد
والسياده فى الكتاب
كلنا يا مصر سيد
فى الخطب والانتخابات
إنما فى السهره .. لأ
كل صنف وله دولاب
مين يقول ان المدمس
زى كفيار أو كباب
إنت أيوه صحيح مواطن
أنما إيش جاب لجاب
هم .. هم .. واحنا .. واحنا
كل شخص وله مناب
إحنا نفضل .. زى ما إحنا
فى الشكايه والعذاب
أما هـمّ .. ألف رحمه
والدعاء المستجاب
حندق بيـه


أنا حندق
بتاع السهرة إياها
وطبعا لسه فاكرينها
وقالها لكم فريد طه
حقيقة كل شئ عدى
ولكن شايله فى دماغى
ولا يمكن فى يوم حنسى
كفوف الجرسونات نازله
كمية نار على صداغى
وشحط يقوللى يا حندق
إذا كفى ما طرقعشى
يكون لاغى
وضحك الحسنوات يعلا
وانا غرقان فى أوجاعى
ومين يقدر ينسينى
بأن القرش سيد الكون
وهو الآمـر الناهى
وهو فى كل شده العون
وصاحبه العاقل الراسى
ولو فى الخنكه كان مجنون
لذا قررت من يومها
أغير لونى غير اللون
ووسط فراعنة الملايين
أكون فرعون
وأرجع تانى نفس السهره
شكل يخالف المضمون
وحالف كل لزقة كف فوق صدغى
رصيدها بالدولار عندى يكون مليون
مدام الكل بيغمض .. ويتلمض
لصورة شيك من الكربون
ويبقى القرش تذكرتى
وسنارتى .. وأبهتى .. ومنجهتى .. ومنظرتى
ويلغى كل عيب فيـّـه
وتتمنى شفايف كل من ضحكوا على حندق
يوطوا يبوسوا فى إديا
أنا حندق
وإسم الأسطى غيرته لحندق بيه
وحتشوفوا ساعة م ادخل
راح أعمل إيه
وحتشوفوا اللى جرونى .. وذلونى
وقالوا يا قفل
إيه جابك .. وزفونى
فى ليلة السهره إياها
وخلوا الدنيا تصبح كحل فى عيونى
كأنى وسطهم عاهه
فى أحضانهم بيخدونى
وألف تحيه تتقدم .. يحيونى
عشان جوّ الجيوب ألوفات
وجنبـى أحلى سنيوره من الفاتنات
وراكب أغلى خنزيره
بيمسحها ، ويفتحها صاحب شهادات
وختمى وبصمتى صيتهم .. وشهرتهم
تفوق وزارات
ويسألنى جدع ساذج
دا جبته منين ؟!
ومش خايف من القوانين
ارد واقول له يا مغفل
م كل المسئولين عارفين
بداية رحلة الملايين
ومش تايهين
عن اللى غـّـير المضامين
وباع الوهم للواهمين
فى كل مجال
فصاحب رحلة الملايين
مفيش عنده يا خلق محال
ميعرفش حرام وحلال
مبيفكرش فى الناتج و فى الأهوال
وخدها نصيحة من حندق
وحكمه تقولها فى الأمثال
إذا مليون لبس جبه
يكون دجال
وطول م السهره شغاله
وناس تشقى ، وناس عاله
وناس تبصم على اعمارها مدريانه
وناس فى الشهد غرقانه
وناس فى المر شقيانه
وناس بالخيش بتتغطى
وناس فى فـُريرها دفيانه
وطول ما انتم كده ساكتين
                                 حيطلع كل يوم حندق
                                ويسرق كل يوم ملايين

مناقشة رسائل نوبة حراسة لعبد الحكيم قاسم بورشة الزيتون



برعاية الأستاذ شعبان يوسف تعقد ورشة الزيتون ندوة لمناقشة رسائل نوبة حراسة لعبد الحكيم قاسم / تقديم وتحقيق أ. محمد شعير
ويزين الندوة من المناقشين كل من
أ. يوسف القعيد
د. محمد بدوى
أ. عبلة الروينى
ويدير الندوة الشاعر أ. شعبان يوسف
وذلك بورشة الزيتون فى تمام السابعة مساء من يوم الاثنين الموافق 3 يناير 2011

واقع الرواية المصرية فيما بعد الحداثة....قراءة لطوسون والزهيري بالفيوم




يعقد قصر ثقافة الفيوم ندوة عن واقع الرواية المصرية فيما بعد الحداثة يوم الخميس 6 يناير 2011 يستضيف فيها الأديبين عصام الزهيري وأحمد طوسون ليقدما رؤيتهما للمشهد الروائي المصري فيما بعد الحداثة.الندوة تعقد في السابعة مساء بقاعة الشهداء بقصر ثقافة الفيوم.
                 ويديرها القاص والروائي محمد جمال الدين.


جائزة شعرية باسم غازي القصيبي




وكالة أنباء الشعر/ صحيفة البيان


أعلنت عائلة الشاعر الراحل الدكتور غازي عبدالرحمن القصيبي (1940-2010)، أخيرا، عن نيتها إطلاق جائزة شعرية باسم الشاعر الراحل، الذي يعد أحد أبرز المبدعين في العالم العربي، وهي (جائزة غازي القصيبي)، حيث يتوقع أن تنطلق فعاليات وبرامج الجائزة رسميا في أواخر العام 2011 أو مطلع 2012.


صرح بذلك سهيل بن غازي القصيبي، الابن الأكبر للشاعر الراحل، والمتحدث الرسمي باسم عائلة غازي القصيبي. وقال سهيل القصيبي في تصريح خاص لـ (البيان): «إن الغرض من هذه الجائزة هو تكريم وتشجيع الشعراء العرب، من أصحاب المواهب والقدرات الشعرية. وسيتم اختيار الفائز بالجائزة من قبل لجنة مكونة من أفراد العائلة، إضافة إلى عدد من كبار المفكرين والمثقفين، وأصدقاء الوالد- المغفور له بإذن الله تعالى-. وتعد هذه الجائزة وسيلة لإبقاء ذكرى المرحوم غازي القصيبي، مستمرة وحاضرة في أذهان الأجيال القادمة».






يذكر أن الدكتور غازي عبدالرحمن القصيبي كان وزير العمل السابق في المملكة العربية السعودية. وتولى العديد من المناصب العليا في خدمة الحكومة السعودية منذ منتصف السبعينات من القرن الماضي، وكان أحد أبرز الشعراء والمؤلفين وكتاب الرواية في العالم العربي. وفارق الحياة في شهر أغسطس من العام 2010.

الجمعة، ديسمبر 31، 2010

سيره جيل وازمه وطن، أول فاعليات صالون العين الثقافى فى العام الجديد



اول احداث العام الجديد الثقافيه في صالون العين الثقافي احتفاليه بالدكتور محمود عبد الفضيل بمناسبه صدور كتابه الجديد سيره جيل وازمه وطن
يوم الأحد ٢ يناير السابعه مساء بمقر الدار كورنيش النيل, روض الفرج, القاهرة , مصروذلك في حضور لفيف من الشخصيات العامه والكتاب والمفكرين
...يرصد هذا الكتاب بعضًا من آثار السيرة الذاتية لجيل كامل هو جيل الستينيات، ذلك الجيل الذي تفتح وعيه السياسي على معركة تأميم قناة السويس والعدوان الثلاثي على مصر، وعاصر جميع التحولات والتقلبات السياسية والاجتماعية بدءًا من هزيمة يونيو 1967. وق......د خرج بعضهم في بعثات للدراسة في الخارج للتزود بالعلم في النصف الثاني من الستينيات لاستكمال مسيرة تجربة البناء والنهوض على أسس أكثر علمية وأكثر ديمقراطية، ثم عاشوا مرارة الهزيمة وسط عيون شامتة في الغرب ووسط حالة من الهيستريا لحقتْ بالطلاب المصريين الذين لم يصدقوا ما حدث. ولما عادوا إلى الوطن كان السرادق المنصوب قد تَّم تفكيكه، وتَّم التحول من نظام إلى نظام بدرجة 180 درجة، وشعروا كجيل بأنه قد غُدر بهم.
على الصعيد الشخصي لمؤلف الكتاب.. كان من حسن حظ "د. محمود عبد الفضيل"، بعد أن أنهى الدكتوراه، أنه قضى أجمل سنوات حياته العلمية والإنسانية في ربوع مدينة "كامبريدج" الساحرة وفي جوها الأكاديمي الرائع الذي تتلاقح فيه التيارات والثقافات المختلفة من الهند وإيطاليا وأمريكا اللاتينية.
تحكي هذه السيرة الذاتية الموجزة محطات حياته في هذا السياق العام منذ النشأة والتكوين إلى سنوات الجامعة وفترة البعثة وأيام "كامبريدج" وجميع المحطات الأخرى حتى العودة إلى أرض الوطن.

الاثنين، ديسمبر 27، 2010

مناقشة - يطل علي الحواس - للشاعر مؤمن سمير بحزب التجمع



تقام ندوة نقدية لمناقشة ديوان- يطل علي الحواس - للشاعر مؤمن سمير بحزب التجمع بطلعت حرب وذلك يوم 6/1/210 يناقش الديوان شريف رزق-محمود عبدالله-أحمدعادل القضابي-خالدمحمدالصاوي..يدير الندوة عيد عبد الحليم
ويذكر ان الديوان ضمن الاعمل الفائزةبالمركز الاول في‬ مسابقة كتاب اليوم الأدبية
والشاعر مؤمن سمير هو شاعر ومحام مصري
من مواليد 15 نوفمبر 1975
الإصدارات :
بورتريه أخير لكونشرتو العتمة، شعر، دار سوبرمان 1998
هواء جاف يجرح الملامح، شعر، الهيئة العامة لقصور الثقافة، 2000
غاية النشوة، شعر، الهيئة العامة لقصور الثقافة 2002، الطبعة الثانية مكتبة الأسرة 2003
بهجة الاحتضار، شعر، الهيئة العامة للكتاب، سلسلة كتابات جديدة، 2003
السرّيون القدماء، شعر، سلسلة إشراقات جديدة اللهيئة العامة للكتاب يونيو 2003
قيد النشر :
ممر عميان الحروب، شعر، الهيئة العامة لقصور الثقافة.
للضمير الجميل صفقوا يا أصدقاء، مسرحية للأطفال، دار سوبرمان.
الجوائز :
الجائزة الثانية فى قصيدة الفصحى بالمسابقة المركزية لهيئة قصور الثقافة 1998 .
الجائزة الأولى فى مسرحية الفصل الواحد بمسابقة إعداد القادة لوزارة الشباب والرياضة 1998 .
الجائزة الثانية فى شعر الفصحى بمسابقة إعداد القادة لوزارة الشباب والرياضة 2000 .
شهادة تقدير فى مسابقة شباب المسرحيين بالمجلس الأعلى للثقافة 2001.
الجائزة الأولى فى النقد لفرع بنى سويف الثقافى 2001
الجائزة الثانية فى مسرح الطفل بالمسابقة المركزية لهيئة قصور الثقافة 2002
الجائزة الثانية فى مسرحية الفصل الواحد بمسابقة سعاد الصباح بالكويت 2002
الجائزة الأولى فى مسابقة أفضل ديوان شعر فصحى بالنشر الأقليمى لهيئة قصور الثقافة عن عام 2002

سوري يتوج بالجائزة العربية لتحقيق التراث


محيط/ القاهرة: 
حصل الباحث السوري د.هشام الأحمد على جائزة معهد المخطوطات العربية التابع للمنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، وحصل الباحث على الجائزة التي تحمل عنوان "الجائزة العربية في تحقيق التراث" عن تحقيقه لنص "تقويم الأدوية المفردة" لإبراهيم بن أبي سعيد العلائي.

وبحسب صحيفة "القبس" الكويتية تبلغ قيمة الجائزة 5000 دولار، إلى جانب شهادة تقديروطبع النص المحقق، ومن المقرر أن يتسلم الفائز الجائزة في حفل بالقاعة الكبرى في معهد البحوث والدراسات العربية في تمام الحادية عشرة من صباح يوم الأربعاء 29 ديسمبر/ كانون الأول الحالي.

اتحاد الكتاب يعلن نتائج جوائزه لعام 2010





اليوم السابع / كتب وجدى الكومى



كشف اتحاد الكتاب عن نتائج جوائزه لعام 2010، والتى يمنحها الاتحاد سنويا فى فروع التميز، والجوائز الخاصة، وجوائز الاتحاد.


وقد حصل كل من الدكتور عبد اللطيف عبد الحليم "أبوهمام"، والكاتب محمد قطب على جائزتى التميز، وتقدر قيمة كل منها عشرين ألف جنيه، وفى فرع جوائز الاتحاد، فاز فى مجال الرواية سعيد سالم عن روايته "المقلب"، وفى مجال المسرحية فاز عباس منصور بنصه المسرحى "الشاسو"، وفى مجال النقد الأدبى فاز ربيع مفتاح بكتابه "مخالب حريرية" وتقدر قيمة كل جائزة منها عشرة آلاف جنيه.


وفى ثالث فروع جوائز اتحاد الكتاب "الجوائز الخاصة"، فاز محمد أمين عبد الصمد بجائزة محمد سلماوى فى النص المسرحى، عن مسرحيته "سيف على وتر الربابة"، وفاز مصطفى البلكى بجائزة المرحوم حسين فوزى النجار بروايته "طوق من مسد"، وتقدر قيمة كل منها بخمسة آلاف جنيه، فيما فاز الدكاترة أحمد يحيى وأحمد عبد العظيم وعلاء عبد المنعم بجائزة المرحوم "علاء الدين وحيد" بكتابهم "بلاغة القصة" وتقدر قيمتها بعشرة آلاف جنيه.


أما جائزة الدكتور عبد الغفار مكاوى التى تقدر قيمتها بخمسة عشرة ألف جنيه فذهبت إلى جمال الجزيرى عن مجموعته القصصية "غلق المعابر".


واقتسم كل من النوبى عبد الراضى عن عمله "مشاهد درامية بالفعل"، وخالد حلمى الطاهر عن عمله "عليك الملام" جائزة الروائى الكبير بهاء طاهر التى خصصها لأدباء الأقصر، وتقدر قيمتها بخمسة آلاف جنيه.


وفاز بجائزة الروائى يوسف أبوريه، الكاتب على عيد عن مجموعته القصصية "حكايات الوزير"، والتى تقدر قيمتها بخمسة آلاف جنيه، وذهبت جائزة الشاعر الكبير محمد التهامى فى مجال الشعر العمودى إلى الشاعر محمد سليم الدسوقى عن ديوانه "مواجيدى" وتقدر قيمتها بخمسة آلاف جنيه.


وقد حجبت لجنة الجوائز برئاسة الدكتور حامد أبو أحمد باتحاد الكتاب، جائزة الدكتور حسن البندارى حيث لم يتقدم لنيل الجائزة سوى متسابق واحد، وذكر بيان صحفى أصدره اتحاد الكتاب، أن اللجنة قررت حجب الجائزة بناء على تقرير الفاحص.

الأحد، ديسمبر 26، 2010

قريبا ...منحدرات النهر ..... ديوان جديد للشاعر نور سليمان


يصدر قريبا عن هيئة الكتاب ديوان شعري بعنوان - منحدرات النهر - للشاعر نور سليمان عضو امانة مؤتمر ادباء مصر
دراسة الدكتور حسن فتح الباب واشراف الشاعر /احمد سويلم ويباع بفرع هيئة الكتاب بالمعرض في دورته القادمة
وقد طبع الديوان عن سلسلة الابداع الشعرى المعاصر

السبت، ديسمبر 25، 2010

مناقشة ( رحيق الهباء ) الإثنين 3 يناير 2011


   تأجلت ندوة مناقشة الشاعر الدكتور عيد صالح لديوانه
" رحيق الهباء " ..الي  السادسة من مساء الإثنين القادم الموافق...3 يناير 2011بنادي الأدب بقصر ثقافة دمياطوذلك بالتعاون مع اتحاد كتاب مصر / فرع الدقهلية.الناقد: إبراهيم حمزة.إدارة الندوة: فرج مجاهد.والدعوة عامة للمهتمين بالأدب والثقافة..

صور من مؤتمر أدباء مصر الفضي بالجيزة ديسمبر 2010

الكاميرات فوق




د/جمال بيبص علي ايه ؟

زحمة يا دنيا زحمة

سعادة الوزير

شاشة العرض


برضه ع الهوا







الكتب المترجمة

ع الهوا مباشرة

مؤتمر الزهور

د جمال بيبص علي اية ؟

الاعلام لا يغيب

سعادة الوزير

شاشة عرض

ماشي يا ابراهيم

برضه ع الهوا

سلام يا صاحبي

كلام الصور


الباشا محمد حسني والتمثال


محجوز

نور سليمان وحازم ومحمد حسني

مؤتمر الزهور
للذكري

الاجساد......نصوص:.......................أسعد الجبوري

الأجسادُ









الأجسادُ مناجم سيكولوجية معقدة /
ما من جسدٍ إلا ويعمل ببنزين الشهوة /
الجسدُ ورقٌ معلقٌ فوق يوم النار /
هل الأجساد غير مبانٍ للآلام /
الأجسادُ مخطوطات طبعها الله بحبرٍ من روحه /
الجسدُ من جبال الطبيعة المتنقلة /
الأجسادُ منازلٌ تضاء بالاحتكاك /
ينشر القلقُ مصابيحه في الجسد دون توقف /
الشفاهُ وحدها تعيد صيانة الأجساد /
لا تلجأ الذئاب إلى الأجساد إلا أيام الضيق والحب والقلق /
ليس في كل جسد بيانو /
كأن الجسد محطة لأتوبيس الموت /
الجسد المجال الحيوي لانتقال الريح /
ينضج الجسدُ سريعاً بطيوره المهاجرة /
الجسد ربٌ مؤقتٌ للأرض /
المعارف لا المياه تنال من الأجساد بالغرق /
الأجسادُ في غرف النوم فراشاتٌ تطاردُ النيران /
ومن الأجساد ملاجئ للأرانب والثعابين /
عندما يدخل الحب الجسد، ترنّ له الأجراس /
الأجسادُ بطاريات تضئ الثياب /
عالم الجسد عالم البحار /
الجسدُ عرشٌ لا يعتليه سوى الغرام /
كل حركة في الجيد تكسرهُ لتعيد بناءه /
الأجساد عقاربٌ لا تدوم في ساعة الزمن /
كل شئ ينام في الجسد عدا الحب لأنه غواصة /
الليلُ في الجسد أقوى من النهار /
هل من ناقلات غاز في الجسد؟ يسال الجيولوجي ضاحكاً /
حداثة الجسد: الجنسُ وكتابة الرسائل الإليكترونية /
هل الأجساد غير تلك المعامل المنتجة للخريف /
الأجسادُ بلدانٌ بلا حدود /
تصنعُ الأجسادُ الخوفَ وتناضل لمقاومته /
لا تبكي الزهور إلا في أعماق الجسد /
الجسدُ سكةٌ متحركة لقطار الموت /
ومن الأجساد أقفاصٌ لاعتقال الحياة إلى أجل غير مسمى /
ليس من جسد فاضل في مدينة /
لا تجد الأجسادُ استقرارها إلا في الشتاء /
القبلُ على الأجساد دور عبادة /
للجسد هجرةٌ واحدة /
عادة ما يحرق الحبُ أوراقَ الجسد /
عطرُ الجسد شيفرةُ الشهوة وبلاغتها /
الأجسادُ غصونٌ تنحني لنيرانها في النصوص /
الجسد في لحظة الوله،محبرةُ أوكسجين /
أعظمُ دنان الخمر،تلك المطمورة في أجساد الإناث /
الجسدُ أخي بالرضاعة /
ورقُ جدران الأجساد: المكياج /
ولا أشد هولاً من النوافد المهجورة في الأجساد /
الأمراضُ محاكمُ تفتيش الأجساد /
رويداً رويداً نغرقُ تحت الشاشات، كلما أنتجت الأجسادُ أفلامها بعدسة الرغبة /
بعض الأجساد مليئة بمحولات الطاقة /
لماذا تركت الذئابَ تنتشرُ على طول جسدك يا حبي؟ /
أي الأجساد بسكليت للآخر: الرجل أم الأنثى /
الجسد الزاخر بالأسرار، معلمٌ للفتنة في الجمال /
بعض الأجساد كحاملات الطائرات /
ما أن تتعاظمَ تساقط أعمدة الورد في خلايا الجسد، حتى يصير الحبُّ طحيناً أمام مراوح العاشق /
إذن أنت جسد.أنت إذن سيارة طوارئ /
ما أجمل الأجساد وهي تُطوى في أسرة العاشقين /
عادة ما يكون تعذيب الجسد قصاصاً من العقل /
الشاعر من لا إيمان له بأرض في جسد ولا بقاع في شهوة /
لا يتعاظم غناء الأجساد إلا بالأشياء المكسورة /
لذاكرة الأجساد سّحنةُ الجنس ونقيق الضفادع /
الأقمشة لغاتٌ ببصمات الأجساد /
الجسدُ بحرُ ظلمات لا يملأ فراغهُ شئٌ /
بمجرد تحول الأجساد إلى تماثيل، تموت شياطين الفتنة /
الشفاهُ أطول قصائد الجسد وأشدها التهاباً /
يا للهول. عندما يصبح الجسد برجاً فارغاً ليس فيه شئ غير ذكريات الطير /
على باب الرغبات، تضع الأجسادُ البنفسج والكثير من الأصابع /
العينُ عاصمةُ الجسد /
هل الجسد عضو لغوي /
كم للحب من مطبات في الأجساد /
لكل جسد قمرٌ أحمرٌ وسبعة ذئاب /
من لا يؤمن بالجسد الكرسي كافرٌ بعقيدة الاحتضان /
ومن أسمدة الأجساد الجنس والخبز والدمع والكتابة والذكريات /
بعيداً عن الجسد. قريباُ من الجسد: الثعبانُ قارئ كف الصحراء /
من لا يهجر جسدهُ مرة في اليقظة ومرتين في الشيطلائكية، لا يعيش فلسفة التخيل /
لكل جسد تقويمٌ إلا جسد النار /
بعضهم يرى الحب في الأجساد، ملوخية بالأرانب /
تستقبلُ الأجسادُ الخمورَ استقبال الأنبياء للوحي /
ما من جسدٍ حارث، وتنالُ منه التهلكةُ /
ومن الأجساد ما لا يقبل القسمة على فتنة أو جنس أو نص أو طريق /
هل الأجسادُ غير تلك البواخر الطائشة في عرض العدم /
الأجسادُ الفاتنةُ تأكلُ ما عليها من ثياب /
ومن الأجساد دار أوبرا أو مقبرة أو سيخ شاورما أو نشرة أخبار /
قال لي جسدي كن نصاً ليتفادى الموت الصدام معك على طول الدهر /
لا تصاب الأجساد بالهلع إلا وقت تعثرها على السلالم /
تتمدد الأجسادُ بالحبّ وتنكمش بالهجران /
الأجساد أماكن/الأجساد طيور /
الأجساد خيال /
الأجساد حيوانات /
الأجساد لوحاتٌ بالطباشير /
للأجساد فهارس عديدة…

4 آلاف كتاب من الهيئة العامة للكتاب لأهالي أسيوط





موقع الصعيد اون لاين / أسيوط/خالد العسقلانى

أهدت الهيئة العامة للكتاب محافظة أسيوط 4 آلاف كتاب في شتى المجالات لإتاحتها للقراءة أمام الزائرين بالخيمة الثقافية بحديقة الفردوس العامة بمدينة أسيوط ... جاء ذلك استجابة لمذكرة تقدم بها اللواء نبيل العزبي محافظ أسيوط للدكتور محمد صاير العرب رئيس الهيئة العامة للكتاب يوضح فيها رغبة المحافظة في إنشاء مكتبة عامة بحديقة الفردوس لدعم ثقافة الإطلاع والمعرفة وتلبية لاحتياجات رواد الخيمة على تنوع ميولهم واتجاهاتهم الثقافية.

وأوضح اللواء نبيل العزبي محافظ أسيوط أنه تم إنشاء المكتبة داخل خيمة كبيرة مقامة علي نهر النيل بداخل حديقة الفردوس لتشجيع رواد الحديقة على الإطلاع والقراءة في مختلف صنوف المعرفة بجانب قضائهم لأوقات الفراغ بما يفيد مضيفاً أن الخيمة تحتوي على عدة خدمات تفاعلية أخري مثل شبكة الإنترنت وأجهزة الحاسب الآلي بخلاف عروض السينما الأسبوعية التي تقدم مجانا لرواد الحديقة حتى تتحول الحديقة لملتقى فني وثقافي يقصده شعب أسيوط المحب لكل فن وجمال بالإضافة لورش التدريب التفاعلي والفيديو بريجكتور وغيرها من الأدوات الثقافية الحديثة.

وقدم المحافظ الشكر لرئيس هيئة الكتاب على هذا التوجه ودعمه للشأن الثقافي والمكتبات بالمحافظة

أدونيس وغسان تويني ينالان جائزة الدوحة للثقافة العربية




وكالة أنباء الشعر – خاص


منحت السفارة القطرية ضمن سلسلة احتفالاتها بالدوحة عاصمة للثقافة العربية للعام 2010 آخر جوائزها في هذا الاطار لاربع شخصيات عربية وفرنسية دفعة واحدة تمثلت بالشعراء ادونيس واندري ميكيل وبرنار نويل اضافة الى الصحافي والدبلوماسي اللبناني غسان تويني.

ومنحت الجائزة التي تبلغ قيمتها 10 آلاف دولار لكل من المكرمين خلال احتفال اقيم في مقر السفارة القطرية في باريس وبه تختتم سلسلة اللقاءات التي اقيمت طوال العام لمكافاة شخصيات عربية وفرنسية وعالمية لها ابداعاتها الفكرية والادبية والفنية ولها دورها في تعزيز العلاقة بالعالم العربي.

وقال محمد الكواري سفير قطر في باريس في كلمة بالمناسبة بحضور حشد كثيف من الشخصيات "هذا المساء ولكي نختتم العام في اجواء من الجمال نجحت ان اجمع ثلاثة من قمم الفكر والثقافة كل منهم علامة يطوع بموهبته الكلمة والريشة: ادونيس واندريه ميكيل وبرنار نويل".

وتوجه السفير في خطابه الى الشاعر ادونيس بالقول "إن هذا اللقاء هو في الآن نفسه مناسبة للاحتفال بعيد ميلادك الثمانين ميلاد صرح من صروح الشعر العربي، ميلاد أسطورة حية. حياتك منذ بدايتها، لم تعرف المألوف ، من سوريا انتقلت إلى لبنان ومن ثم إلى فرنسا. مسيرتك على صورتك، أنت الذي تتأرجح بين الشرق والغرب

قصيدة .. فلاش باك بسرعة ..للشاعر محمد علاء الدين





علاقتك بالجنس الآخر

زي علاقتك باخوك بالظبط

يعني

تقدر تقول كده

علاقه من نوع خاص

لأ

أستنا

احيانناً بتتخيل الصوره العتيقة لبنت الجيران

اللي بتقف كل يوم الصبح ف الشباك

فينزل طيفها على مراية عقلك

اللي بيتعكس بسرعه على قلبك

ويبدأ يدق من جديد

ساعتها بس

بتعرف أنه لسه حي

بعد سنين كتيره

كان واقف فيها

آآآآآآآآآآآآآآه

عاوز تكلمها

طيب

ولع سيجاره

واسند ضهرك ع الحيط

وتك .. تيك

بس خلي بالك

دي فرصة ذهبية

علشان ماتمشيش ف الشارع

وتتخيلها ف وش كل بنت حلوه بتقابلها

آه

يبقى الساعه تمانيه ونص

هتفتح الباب

وتنزل ف معاد خروجها بالظبط

لا لا لا

أستنى

مش جري كده

هيه .. بتنزل .. بشويش

طيب

يبقى هتنزل

وتستنى عشرين ثانيه

1

2

.................

.................

هتخرج من العماره

ف نفس معاد خروجها بالظبط

وهتت .......

........... بخر

أيه ده

أيه اللي حصل

فلاش باك بسرعه

هتطلع معاها ف نفس المعاد

هتفتح الباب

هتسند ضهرك ع الحيط

هتولع سيجاره

وهتت .. خي ..

نسيت ..........

آه

علاقتك بالجنس الآخر

زي علاقتك باخوك بالظبط