الثلاثاء، ديسمبر 03، 2013

تقرير :- أدباء مصر والعرب ينعون أحمد فؤاد نجم.


نعي أدباء مصر والعالم العربي الشاعر الكبير أحمد فؤاد نجم الذي وافته المنية فجر اليوم وشيعت جنازته من مجد الحسين . وقد انبرت الاقلام لنعي الراحل الكبير تعبيرا عن حزنهم الديد لفراق شاعر مناضل اتطاع أن يرسم خريطة الوطن بحروفه الثائرة ليصبح واحد من أهم الشعراء المناضلين " كتب " مصر يا امه يا بهية " وكتب جيفارا مات " . صنع مع الشيخ أمام ثنائية يصعب تكرارها كتجربة ثورية افعمت قلوب الشباب بالفعل والحراك الوطني وعلمت الأجيال المتعاقبة كيف يكون المثقف العضوي الذي لا يركن إلي سلطة ولا تغويه جوائز النفط

ونعت الشاعرة لمغربية الكبيرة إبتسام حوسني نجما قائلة 

عزاء خاص في شاعر كبير غالي على قلوبنا نحبه علنا ونعلنه وطنا لكل البسطاء ..الشاعر أحمد فؤاد نجم بنفسجة القلب الصامت ...الشاعرة المغربية ابتسام حوسني رياح الأطلس
وتنافس الشعراء من محبي نجم في كتابة قصائد الرثاء 

وكانت قصيدة الشاعر سعيد شحاتة 


آسف يا عم أحمد

أنا ضد هذا الانسحاب المر
أنا ضد هذا الانسحاب المهين
شاعر وهتعيش رغم أنفك حر
وان كنت راضى .....
................فاحنا مش راضيين

حاحا وجيفارا وقبضة القلعة
والشعر لما يحولوه سلعه
ولا خنت عمرك كلمتك م الخوف
ولا خنت مصر وأرضها والعه

يا شاعر الفلاحين
الطين رجع بعد الوجع للطين
بعد أما ساب ع الأرض ضلايه
رجع الفرس للخلف بالرايه
ورمى اللجام على عنبر المساجين

يا شاعر الفقرا
مين اللي جرب يحلب البقره
ويعيش كما السلاطين
رغم إنه مات ميت مره في الزنازين
رغم إنه لا بيكتب ولا بيقرا

يا شاعر الحريه والشارع
النيل ماهوش بارع في حب الناس
يا مدوخ الحراس
.......... علمتنا الثوره
ومشينا نهتف من عروق الراس
النيل وطن ومحبته عوْره

يا شاعر الأسفلت
لو صالوا بعدك
............. فأنت صلت وجلت
وقريت بهيّه وصنت روحها وقلت
ورفضت لحظة ما الجميع اتباع
ووقفت تلتين والجميع التّلت

يا نجم نجمك مازال قايد ولا بيطفاش
يا صرخه وسط المدافع
..................... واحنا ما سمعناش
هتعيش وطن وسطنا
................. وكإنه موت وما جاش
وإن كنت قابل بموتك
........................... فرّح الأوباش

آسف يا عم أحمد

أنا مش معاك
أنا ضد هذا الانسحاب المر
ضدك إذا سبتنا وضليت طريق البر
انت اللي قلت زمان مانيش ميّت
ورضيت تموت وارتضيت
........................... الكر بعد الفر

يا فقير وعشت فقير
..................... ولا وطيت
وضحكت جامد وانحنيت وبكيت
ربك بيغفر للي عاش واقف
وان شفت ربّك قوله أنا ملّيت


آسف يا عم أحمد

أنا ضد هذا الانسحاب المر
أنا ضد هذا الانسحاب المهين
شاعر وهتعيش رغم أنفك حر
وان كنت راضي .....
................فاحنا مش راضيين

من غير وداع
..... من غير وجع
.......... من غير دموع
مصر التاريخ مستنظراك
............ والكل مستني الرجوع

من غير وداع
..... من غير وجع
.......... من غير دموع
الشاعر الفذ اللي عاش
......... بيموت ويرجع في السبوع

من غير دموع
..... من غير وجع
.......... من غير وداع
مات اللي حارب وانتصر
.............. عاش اللي باع

آسف يا عم أحمد

ولأول مرّه باقف ضدّك
ولأول مرّه مانيش ويّاك
ولأول مرّه بأقول للناس
عمّ أحمد باعنا وغنى هناك
ولآخر مرّه هنشتاق لك
ونقف في الميادين نستناك

آسف يا عم أحمد
.............. أنا مش مقتنع

 ونعاه الشاعر د مهدي صلاح قائلا

مات فؤاد. 
ومات نجم.
وترك سطورا وقصائد محفورة
على جدار صلب من تاريخ مصر.
مات الشاعر
وترك 
حياة عابثة لا تعرف.

أما الشاعرة الشابة هدير نور فكتبت بأسي

الفاجومى مات ياشيخ امام

ليست هناك تعليقات: