السبت، يونيو 08، 2013

الشاعر جاسر جمال الدين يكتب :حكايتى مع الأغنيه الشعبية

 
بقلم الشاعر : جاسرجمال الدين
                                                حكايتى مع الأغنيه الشعبية

لانى لفتره طويله كنت قريبا من عالم الاغنيه الشعبيه بسبب علاقتى بالفنان ابراهيم توشكى (خال بناتى) ولانى مؤمن بجودة صوته حاولت جاهدا ان اوجهه شطر الاغانى الهادفه والتى تحمل مضمون مختلف راقى ..بالفعل كتبت له اغنية حب تانى وحققت نجاحا باهرا على اليوتيوب لكن ابراهيم ورغبة الشهره السريعه يمم وجهه شطر الاغنيه الشعبيه ولانى راغب فى مشاهدة هذا العالم الغريب دلفت معه لكنى لم ادلو بدلوى بل كنت مراقبا وأضيف مندهشا .. كان ابراهيم حلو اللسان من واقع عمله -سمسار عقارات - مما اكسبه علاقات وطيده بموزعين يمتلكون الان ساحة الاغانى الشعبىه مثل محمد طه واسلام السعيد شيبسى وغيرهم..هناك فقط تنويه يجب توضيحه قبل استكمالى .. اغنية (حب تانى) كانت كارنيه دخولى لأعجابهم الشديد بها ..لذا استاذنكم ان اسرد تجربتى فى هذا العالم ...مبدئيا يجب ان نتفق ان هناك مصطلحات يتم تداولها داخل مطبخ الاغنيه الشعبيه مثل( هنكايه) وهى تسميه للاغنيه..عموما ستاتى المصطلحات تباعا اثناء حديثى والذى ابدأه بتعرفى على ابناء المهنه شعراء الاغنيه الشعبيه ..
عبد الوهاب الصغير .. تعرفت عليه فى مكتب العقارات الذى يملكه ابراهيم وقام ابراهيم بالواجب فى تقديمى له ذكرنى بتقديم الفرسان فى العصور الوسطى فى أوروبا لكن كانت شفيعتى وكارنيه دخولى كما قلت سابقا اغنية حب تانى ..لذا فقد قاطعه مسرعا _ فيه ايه ياعم من غير ماتقول الراجل ده استاذنا دى اغنية حب تانى مالهاش حل واستطرد انا ياأستاذنا عبدالوهاب محمد ..... ولقبى عبد الوهاب الصغير ..لأنك عارف طبعا ان فيه شاعر اسمه عبد الوهاب محمد ..هوه الكبير ..وانا بقى عبد الوهاب الصغير..وانا يااستاذنا اللى كاتب اغنية العبد والشيطان وطول عمرى فى المواجع ..اجبت مبتسما - اهلا وسهلا ..بس انا وماتزعلش من كلامى مابحبش اغنية العبد والشيطان مش عاجبانى لاسباب اهمها انا وما تزعلش بسمى النوعيات دى بالاغانى المنافقه لانها بتقول حاجه كويسه بس دلالة طرحها العكس خالص ..حينها قاطعنى محتدا ..- ياستاذنا انا بعمل العبد والشيطان الجزء السادس الاغنيه مكسره الدنيا ..يتبع ..
ساقوم تباعا بنشر حكايتى مع الاغنيه الشعبيه ..

ليست هناك تعليقات: