"... قد أفتقدت هنا من أحبهم من العرب , لما لا وهم أهلها ... وكان من بني قيدار من هم حضر يسكنون الشقق والديار "
"نشيد الإنشاد " ( 2 )
" مفتتح "
"ف البدء كان ... أول حجر
ف مركزالأرض اللي فاتحه
بابها لجنون البشر
بأدين آديم الأرض قبلة
للنجاة "
والناس نيام
تفارق الأجساد ف لحظة
أشباح الضلام
تحتل كل الأمكنة
تحبس ف بلورة السراب
روح البشر
أسماءنا تصرخ
والأربعين جنّي نهبوا الأضرحة
من غير كلام
بعصاية سحرية طلاسم مبهمة
تنكتب بأدين مريبة
جوه الجسد
فيرس بياكل الذاكرة
ينتشر جوه الحيطان
تلفزيوناتنا
والكمبيوتر
والنت ... إشاراة الردار
نبضات سلوكنا
واللاسلكي
سفن الفضا
وكمان محطاتها اللي خايفه
م الهبوط
تنطفي الأنوار بسرعة
والكل يتفتت \ خراب
"مدينة أسمها بيت نينورتا تابعة لبلاد أورسليم , مدينة تابعة للملك أنفصلت وصارت إلى جانب رجال مدينة قِلت , ليت الملك يهتم بأمر عبدي خبا خادمك , "(3)
ف بورترية
لملكي صادق
ف قلب نن العين يخبوا
d n aبصمة للـ
أسماء ف قلب الشفرة محفورة بثبات
" كنعان
عموري
يبوس
بنو هاشم
وقيس
أدوني صادق
خالد
زبيدة
أبن زي البأس
وقيدار "
والبورترية
خبوه ف قلب تابوت قديم
أخشابه من نسج الخيال
يوهمونا ... أن جواه الكتاب
وأن رب الأرض صلى لجل شعبه
ف أرضها ... وكمان حبيبته
" مملكة الأرض
العتيقة "
أن سٌكنى الرب فيها
يا أغبيا
الرب مالوش بيوت ف أرض
لكنه مالك للبيوت
هنا اتولد نور النبوة والنبي
أترفع من بابها لابواب السما
أتباعه نسيوا
معنى الحقيقة
والسلام
لصوص بأسم الرب تسرق
الكحل من عين الخريطة
لكنهم ... عادوا لابواب الحقيقة
شايلين على أكتافهم
مٌحال
هنا أتحفر قدم النبوة والنبي
عدى من بابها لأبواب السما
ويّا الملاك
والأبجدية
هيه هيه
حافره بحروفها العتيقة
جوه بلورة السراب :
" بعد الميلاد
ميلاد صلاة الإنس ع الأرض البريئة
بأربعين
شال أبن آديم الأرض
أحجار الأساس
وضعها وأرتفع البنا
أو ملايكة شايلة قطعة م السما
أحجار \ زهور ... عدت سنين
وعلا من تاني الحكيم
ف البنا
فوق الأساس
مع قبة من خشب السنط العتيق
على صخرة الأرض العتيقة
تدخل الأشباح وتنفي أرواح البشر
جوه الخريطة
يعلا البنا
تدخل الأشباح وتنفي أرواح البشر
تتحول الأرواح لأشباح مبهمة
ينزل ملاك شايل رسالة م السما
يعلا من تاني البنا
يترفع أول آدان
يعلن ميلاد الحلم فوق
أرض السلام "
" قال غلام لسيده تعال نميل إلى مدينة اليبوسيين هذه ونبيت فيها , فقال له سيده : لا نميل إلى مدينة غريبة حيث ليس أحد من بني إسرائيل هنا " ( 4 )
ولسه برضه
جدات بتحكي للعيال
معنى المكان
والإغتراب
ف رقابها مفاتيح البيوت
وف إيدها عكاز الحنين
Yanniمزيكا
تُستباح
للرصاص
- تفكيك لأنغامها البريئة -
تسقط ف لوحة
للخريف
ياكل ف نفسه
يروي بدم الأضرحة
الأرض الإزاز
يصيبها سرطان الإبادة
تبات ... رماد
بصمات عيونا
يسرقها جواسيس الشيطان
تفتح معاملنا العتيقة
ف الفضا
حرب النجوم ... توهم عقولنا بإنفجار
خط الزمن
هد القمر
تفرش خيوط العنكبوت
على كل شبابيك البيوت
ندخل ملاجيء شمسنا
ونغيب معاها سنين طويلة
ف الضلام
ومافيش خطوط للهدنة أو
حتى قوات للسلام
تفتح براح للأسئلة
والكل يتفتت \ خراب
ويعود لأرضه من تاني النبي
ويصلي ويّا عبد صالح
والمؤمنين
يقتل بسيفه ... قائد جيوش الضلمة وخرافة العبيد
ويعٌم أهل الأرض خير
وينطوي كتاب الحياة
ينزل ملاك بأمر من عند الإله
ينفخ ف قلب الصور نعود
من جديد
من ظاهر الباب العتيق
صخرة الأرض العتيقة
والبيت ف فردوس
الحياة
من باطن الباب العتيق
وادي جهنم
والصراخ
والأبجدية
هيه هيه
محفوظة في متن الكتاب :
" ينزل ملاك شايل رسالة م السما
يعلا من تاني البنا
يترفع أول آدان
يعلن ميلاد الحلم فوق
أرض السلام " .
( 1 ) أورسالم : مدينة السلام او مدينة سالم أبن يبوس أبن كنعان والكنعانيون هم العرب الذين هاجروا من جنوب شبه الجزيرة العربية إلى فلسطين .
( 2 ) نشيد الإنشاد المنسوب إلى سليمان عليه السلام
( 3 ) رسائل تل العمارنة 290 قطعة رقم (15 ) الرقيم محفوظ في متحف برلين بالرقم1646 , وأستنساخة منشور في wa,106;vs 11,166 ويبلغ طول النص 30سطرا ً .
الرسالة من عبدي خبا حاكم أورسليم إلى أمنوفس الرابع " أخناتون " 1352 - 1336 ق م ) .
( 4 ) سفر قضاة الأصحاح التاسع عشر العهد القديم .
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق