إطلالة على ديوان مربعات بالبلدي
للمبدعة القديرة :فاطمة المرسي
قام بالدراسة :الأديبة د / زينب أبوسنة ..والأديب م /صالح شرف الدين
.........................
*ديوان مربعات بالبلدي يقع في 127 صفحة ،ويضم182مربعا.
*الغلاف ألوانه هادئة يتكون من تشكيلات لاسم الديوان وحروفه .
*صورة للشاعرة فاطمة المرسي مبتسمة في مطوية الغلاف،وأسماء دواوينها التي صدرت :
انتباه يامصر .
مولد السيدة مصر.
على ذمة التحرير .
*وعلى الغلاف الخلفي رباعية تفصح عن ماهية الديوان :
*ديوان مربعات بالبلدي يقع في 127 صفحة ،ويضم182مربعا.
*الغلاف ألوانه هادئة يتكون من تشكيلات لاسم الديوان وحروفه .
*صورة للشاعرة فاطمة المرسي مبتسمة في مطوية الغلاف،وأسماء دواوينها التي صدرت :
انتباه يامصر .
مولد السيدة مصر.
على ذمة التحرير .
*وعلى الغلاف الخلفي رباعية تفصح عن ماهية الديوان :
قالوا التاريخ تواريخ وكلام ماهوش عننا
قلت التاريخ إنسان والأصل هو أنا
قالوا الهرم أحجار .. قت الحضاره بُنا
واللى بنوها زمان .. بعتوا الرساله لَنا
...........................................
الإهداء :إلى الأم مع دعاء لها
........................................
التقديم للأستاذ شعبان يوسف بعنوان :شاعرة بطعم الحكمة المصرية .
في سبع صفحات –غاص في عمق تجربة الشاعرة ،واستشهد باربع رباعيات على
أن روح الشاعرة دؤوبة مثابرة مفعمة بالجمال المصري الذي يستدعي الشجاعة
والحكمة دون افتعال ، وأنها تنحتاز للفقراء والكادحين دون صراخ انحيازا مصريا خالصا.
.................................................................................................
...........................................
الإهداء :إلى الأم مع دعاء لها
........................................
التقديم للأستاذ شعبان يوسف بعنوان :شاعرة بطعم الحكمة المصرية .
في سبع صفحات –غاص في عمق تجربة الشاعرة ،واستشهد باربع رباعيات على
أن روح الشاعرة دؤوبة مثابرة مفعمة بالجمال المصري الذي يستدعي الشجاعة
والحكمة دون افتعال ، وأنها تنحتاز للفقراء والكادحين دون صراخ انحيازا مصريا خالصا.
.................................................................................................
تقديم من الشاعرة مختصر :
عندما يشتد عليك الظلام ،وتشعر بالوحدة ،فاعلم أنك في أمس الحاجة لكتاب
..........................................................................................
وفي البداية نقول:
إن أهم ما يميز شعر فاطمة المرسي أنه مغرق في المصرية ،وينبع من تجربة إنسانية ثرية
،ورفيعة المستوى ،تدلناعلى موهبة فطرية للشاعرة ،ساندتها ثقافة واسعة أصيلة ، موهبة
تظهر في عين تلتقط التفاصيل الدقيقة ،وتسلط عليها الأضواء فننبهر بها ...
فاطمة المرسي مهمومة بمصرها ،ويهمها عدم ضياع الهوية المصرية الأصيلة ،
تتشبث بها ،وتنطلق منها إلى آفاق تتجاوز الحدود إلى العالمية ...
ويبدو في مربعات فاطمة المرسي أثر الغربة ،وتأثير المهجر عليها ،ورغم الاغتراب لم تتأثر
تفاصيل مصرها الدقيقة المنقوشة في ذاكرتها ،والتي تبعث حروفها فيها الحياة ،لم تكتف
الشاعرة بمجرد الحنين للوطن -كما فعل أكثر شعراء المهجر -لكنها حملت معها الوطن في
مهجرها ،عاشت مشكلاته ،تأثرت بأفراحه وأتراحه ،بكته وبكت نفسها على عتباته ،والتحمت
مع الوطن في مربعاتها وكأنها وطن يسعى على قدمين،رسمت لنا تفاصيله لدقيقة بإيحاءات
مربعات مبدعة وحروف تألقت وجعا وحكمة ...
أصرت الشاعرةعلى أن تكون منظومة من القيم الثقافية والحياتية والتراثية هي منطلقها إلى
عقول وقلوب كل بني وطنها بل كل الإنسانية ....
لقد خرجت فاطمة المرسي من حدود الذاتية والتجارب الخاصة إلى عالم إنساني رحب فسيح
رغم شدة تمسكها بكل (بلدي ) هذا (البلدي )الممزوج بالقيم الإنسانية إنداحت دائرته لتعم
وتشمل آفاق العالم الرحبة ، التي تجد في تجربة فاطمة المرسي ما تصبو إليه من حق وخير
وجمال ..
أولا :منظومة القيم الإنسانية عند فاطمة المرسي ،وكيف أوحت بها مربعاتها،وكيف أكدها
الإصرار ،فأخذت طريقها للعقول والقلوب :
1-عدم الخوف من الوقوف مع الحق والإخلاص في العمل والتشبث بالأمل من خلال
الحكمة ،والنصح ،وخلاصة التجارب التي هي:تذكرة للغافل ومعونة للعاقل ،وقد أجادت
الشاعرة استخدام الحكمة لتؤثر على العقول بأقوال تحمل معان لا يختلف حولها العقلاء
وهم يسعون إلى الإصلاح والعدل والحرية،و تتكيء الشاعرة على العقل وهي تنصح بعدم
الخوف ،وصناعة الامل ،وقد كررت ذلك في أكثر من مربع لتؤكد على قيمة إنسانية شريفة
لا يتحلى بها إلا الفرسان وتريد أن يكون الجميع شجعان:
* ما تخافش تاني ياولد ..إيش ياخد الخوف م الضلام
لو باقي من عمرك سنة ما تقولش عيشة والسلام
امش الطريق من أوله واخلق نهارك م العدم
هتلاقي 100شمس وقمر ونجوم بتضرب لك سلام
.................................................
*هزوا جزوع النخل واستنوا الرطب
ممنوعة كلمة لو أو نظرة عتب
الرؤيا للحكام والحلم لينا كلنا
وعشان نفسر حلمنا لابد ناخد بالسبب
..........................................
لو الكلام بفلوس .. كان الجميع أخرس
عندما يشتد عليك الظلام ،وتشعر بالوحدة ،فاعلم أنك في أمس الحاجة لكتاب
..........................................................................................
وفي البداية نقول:
إن أهم ما يميز شعر فاطمة المرسي أنه مغرق في المصرية ،وينبع من تجربة إنسانية ثرية
،ورفيعة المستوى ،تدلناعلى موهبة فطرية للشاعرة ،ساندتها ثقافة واسعة أصيلة ، موهبة
تظهر في عين تلتقط التفاصيل الدقيقة ،وتسلط عليها الأضواء فننبهر بها ...
فاطمة المرسي مهمومة بمصرها ،ويهمها عدم ضياع الهوية المصرية الأصيلة ،
تتشبث بها ،وتنطلق منها إلى آفاق تتجاوز الحدود إلى العالمية ...
ويبدو في مربعات فاطمة المرسي أثر الغربة ،وتأثير المهجر عليها ،ورغم الاغتراب لم تتأثر
تفاصيل مصرها الدقيقة المنقوشة في ذاكرتها ،والتي تبعث حروفها فيها الحياة ،لم تكتف
الشاعرة بمجرد الحنين للوطن -كما فعل أكثر شعراء المهجر -لكنها حملت معها الوطن في
مهجرها ،عاشت مشكلاته ،تأثرت بأفراحه وأتراحه ،بكته وبكت نفسها على عتباته ،والتحمت
مع الوطن في مربعاتها وكأنها وطن يسعى على قدمين،رسمت لنا تفاصيله لدقيقة بإيحاءات
مربعات مبدعة وحروف تألقت وجعا وحكمة ...
أصرت الشاعرةعلى أن تكون منظومة من القيم الثقافية والحياتية والتراثية هي منطلقها إلى
عقول وقلوب كل بني وطنها بل كل الإنسانية ....
لقد خرجت فاطمة المرسي من حدود الذاتية والتجارب الخاصة إلى عالم إنساني رحب فسيح
رغم شدة تمسكها بكل (بلدي ) هذا (البلدي )الممزوج بالقيم الإنسانية إنداحت دائرته لتعم
وتشمل آفاق العالم الرحبة ، التي تجد في تجربة فاطمة المرسي ما تصبو إليه من حق وخير
وجمال ..
أولا :منظومة القيم الإنسانية عند فاطمة المرسي ،وكيف أوحت بها مربعاتها،وكيف أكدها
الإصرار ،فأخذت طريقها للعقول والقلوب :
1-عدم الخوف من الوقوف مع الحق والإخلاص في العمل والتشبث بالأمل من خلال
الحكمة ،والنصح ،وخلاصة التجارب التي هي:تذكرة للغافل ومعونة للعاقل ،وقد أجادت
الشاعرة استخدام الحكمة لتؤثر على العقول بأقوال تحمل معان لا يختلف حولها العقلاء
وهم يسعون إلى الإصلاح والعدل والحرية،و تتكيء الشاعرة على العقل وهي تنصح بعدم
الخوف ،وصناعة الامل ،وقد كررت ذلك في أكثر من مربع لتؤكد على قيمة إنسانية شريفة
لا يتحلى بها إلا الفرسان وتريد أن يكون الجميع شجعان:
* ما تخافش تاني ياولد ..إيش ياخد الخوف م الضلام
لو باقي من عمرك سنة ما تقولش عيشة والسلام
امش الطريق من أوله واخلق نهارك م العدم
هتلاقي 100شمس وقمر ونجوم بتضرب لك سلام
.................................................
*هزوا جزوع النخل واستنوا الرطب
ممنوعة كلمة لو أو نظرة عتب
الرؤيا للحكام والحلم لينا كلنا
وعشان نفسر حلمنا لابد ناخد بالسبب
..........................................
لو الكلام بفلوس .. كان الجميع أخرس
تنده فى مالطه سنين ولا حد يتنفَّس
ترمي السلام ما يجيك من اي واحد رد
والكُل وقت الجد .. من الكلام فلِّس
..............................
العمر بيمُر بينا عام من بعد عام
كل اللى عدّى غرق ولا عمرُه تاني عام
واليوم يقول للي فات .. راحت عليك ياحلو
لو نشترى عمر تاني .. اليوم هيطلع بكام ؟
...............................
أصل الكمال لله والصاحب على عيبه
لو حتى كان ابن أبوك لا تأمن ملاعيبه
صدرك لسرك بير ومايكشفوش غيرك
بحر الحياة غدار ولا خلصت ألاعيبه
......................................
مهما تعبت ف لقمتك أو كلتها بالدين
إياك تطاطي لحد زيك اتخلق من طين
وإياك تخاف من ظالم ملاه الخوف
عمرك ورزقك قبل منك مكتوبين بسنين
.......................................
إبكي على اللي انقضىَ لو البكا يفيدك
..............................
العمر بيمُر بينا عام من بعد عام
كل اللى عدّى غرق ولا عمرُه تاني عام
واليوم يقول للي فات .. راحت عليك ياحلو
لو نشترى عمر تاني .. اليوم هيطلع بكام ؟
...............................
أصل الكمال لله والصاحب على عيبه
لو حتى كان ابن أبوك لا تأمن ملاعيبه
صدرك لسرك بير ومايكشفوش غيرك
بحر الحياة غدار ولا خلصت ألاعيبه
......................................
مهما تعبت ف لقمتك أو كلتها بالدين
إياك تطاطي لحد زيك اتخلق من طين
وإياك تخاف من ظالم ملاه الخوف
عمرك ورزقك قبل منك مكتوبين بسنين
.......................................
إبكي على اللي انقضىَ لو البكا يفيدك
سر السعادة الرضا والسر فى إيدك
خليك من الشاكرين والشكر هيزيدك
دى الدنيا مهما ادتك .. للأرض هتعيدك
................................
سلفني عقلك يومين يمكن أعيش فرحان
................................
سلفني عقلك يومين يمكن أعيش فرحان
وانسى اني عاقل واجرَّب نعمة النسيان
لو عقلي أحكَم حكيم .. كان اتهبل م البشر
خلُّوا الحمار افتخر .... انه اتولد حيوان
...................................................
...................................................
سايب ورايا زحام .. لكن ماليش فيه حد
وقلت أعيش وحدتي م المبتدىَ ل اللحد
كتير سألت سؤال ومافيش جواب من حد
بداية الحكمه إيه ... الهَزل والا الجَد ؟
............................................
2-تحميل النفس والشعب مسئولية ما يحدث له ،والحسرة على ما وصلت إليه
حالة الوطن والمواطنين:
ليه لون الأمل مخطوف وخايف من حروف بُكره ؟
............................................
2-تحميل النفس والشعب مسئولية ما يحدث له ،والحسرة على ما وصلت إليه
حالة الوطن والمواطنين:
ليه لون الأمل مخطوف وخايف من حروف بُكره ؟
مافيش ولا وش بقى معروف .. نِحِن لمين ومين نِكره
مابين الخطوة والخطوة .. شبح يحفر لاخوه حُفرة
ربيع وخريف بيتصارعوا .. تعيش فكرة تموت فكرة
.....................................................
يلعن أبوك يافقر وجميلك على الجزمة
حكمت فينا الخسيس واللي ما لوش لازمة
إحنا اللي نستاهل كل اللي يجرى لنا
ساجدين لرب البطالة وبنلعن الأزمة
....................................
خطوط حياتي ساعات يتقابلوا بالصدفة
.....................................................
يلعن أبوك يافقر وجميلك على الجزمة
حكمت فينا الخسيس واللي ما لوش لازمة
إحنا اللي نستاهل كل اللي يجرى لنا
ساجدين لرب البطالة وبنلعن الأزمة
....................................
خطوط حياتي ساعات يتقابلوا بالصدفة
فيه خط يبكي وخط يغنَّي فى الزفَّة
وخط زى الحِلم لمَّا يُمُر في منامي
وخط يهرب .. تموت البسمة ع الشِفة
.............................................
طلع النهار الصبي بالدمع ع الأزهر
.............................................
طلع النهار الصبي بالدمع ع الأزهر
والشمس نور ضيّها واقف بيتحسّر
كانت الأميرة فى يوم أجمل من الصورة
دلوقتي مكسورة ... إيه غيّر المنظر ؟
...........................................
3-النقد اللاذع لكل المظاهر السلبية ،ولكل المنحرفين مهما علوا:
كُنَّا زمان فيه عندنا أرض وسما وبيوت
...........................................
3-النقد اللاذع لكل المظاهر السلبية ،ولكل المنحرفين مهما علوا:
كُنَّا زمان فيه عندنا أرض وسما وبيوت
نقْسِم علينا البسمه والهدمه وحتى القوت
لمَّا نزل مطر الطمع الأرض طرحِت جوع
ضاع الدفا .. واللي يعيش من غير دفا بيموت
....................................
النخل في كبْوِتُه شاف النجيل أعلى
....................................
النخل في كبْوِتُه شاف النجيل أعلى
فرد كتافه فى عز الضعف واستعلى
عاوز يضاهي السحاب فوق الفضا العالي
وناسي انه نجيل وأساسه ف الوحلة
......................................
5-النقد لاستخدام الدين استخداما خاطئا:
اللي حرق مصر كان فى الأصل مش منها
......................................
5-النقد لاستخدام الدين استخداما خاطئا:
اللي حرق مصر كان فى الأصل مش منها
لا قلبه على قلبها ولا دينه من دينها
ولا عمره كان إبنها ولا كان ضِيا عينها
كسر هلالها وصليبها وخالف أمر قرآنها
.........................................
كثيرة هي القيم التي تضمنها الديوان تحتاج الكثير والكثير من تسليط الضوء عليها :
(القوة في الحق –الوطن محور كل شيء-الثورة مستمرة –رأس المال الظالم –
مزايا الصبر-تعريف الحب –العزة والكرامة .....)
ثانيا :الواقعية الشعبية المصرية التي تجسدها من خلالها الواقع الحياتي
بكل تناقضاته والتي تلون كل مربعاتها بها ليبرز التميز والتفرد الذي
أصرت عليه وكان لها ما أرادت:
يا نخل ليه التعالي ..جرح الفؤاد سلّك
عايش سجين العلالي ..والهوى سلّك
خللي البساط أحمدي واتواضع أحسن لك
لما جفاك الندى دمعي مطر سال لك
.................................
الورد مهما دبل عبيره ف الأوراق
ورقة بتحضن أختها وتضم راق على راق
ويخطي فوق الخريف لو الربيع له راق
شوك البعاد يجرحه مهما الندى له راق
...............................
عجبي على اللي اشترى من قبل ما يقدر
عتبي على اللي باع من قبل ما يفكر
لما اشتريت الخسيس كان التمن عمرك
ونهار ما بعت اللي حبك عشت تتحسر
ثالثا :ولما كانت الشاعرة مهمومة بهم الوطن ،وحريصة على أن ينفض عن ثوبه
كل ما علق به من قبح نجد النداء الشعبي للمجهول (ياللي ) والنداء للحث والتنبيه
والنصح والتأنيب قد استغرق وحده أكثر من ربع مربعات الديوان :
يا مغربله إبكي على عُمر الولد
يوم السُبوع رُشَّي عليه هَم البلد
وماتخافيش الهَم مش هيجيب مرض
ماهو أصله دايق طعمُه قبل مايتولد
............................................
يااللي قسمتوا شعبها والقسمة كانت ع الهوى
وضربتوا بلدي في نفسها طلعت حسابتكم هوا
كشف الحساب اللي اتملى ومل من كتر الغلط
لما العيار منكم فلت ..كان كشفكم أحسن دوا
...............................................
يا حضن حاني على المية وحاملها
ونيل محابي على القلة وشايلها
باضحك واكركر ة ضحكت عليك يا زير
إنت الوزير ..وهيّ الملكة بدلالها
………………………………..
اضرب في قلب الحجر تطلع عيون ميه
اضرب ف قلب البشر هتلاقي 100حية
ياللي نسيت الجميل وبتكنز الأحقاد
روح في سوادك موت أوعيش بدون دية
.........................................
كثيرة هي القيم التي تضمنها الديوان تحتاج الكثير والكثير من تسليط الضوء عليها :
(القوة في الحق –الوطن محور كل شيء-الثورة مستمرة –رأس المال الظالم –
مزايا الصبر-تعريف الحب –العزة والكرامة .....)
ثانيا :الواقعية الشعبية المصرية التي تجسدها من خلالها الواقع الحياتي
بكل تناقضاته والتي تلون كل مربعاتها بها ليبرز التميز والتفرد الذي
أصرت عليه وكان لها ما أرادت:
يا نخل ليه التعالي ..جرح الفؤاد سلّك
عايش سجين العلالي ..والهوى سلّك
خللي البساط أحمدي واتواضع أحسن لك
لما جفاك الندى دمعي مطر سال لك
.................................
الورد مهما دبل عبيره ف الأوراق
ورقة بتحضن أختها وتضم راق على راق
ويخطي فوق الخريف لو الربيع له راق
شوك البعاد يجرحه مهما الندى له راق
...............................
عجبي على اللي اشترى من قبل ما يقدر
عتبي على اللي باع من قبل ما يفكر
لما اشتريت الخسيس كان التمن عمرك
ونهار ما بعت اللي حبك عشت تتحسر
ثالثا :ولما كانت الشاعرة مهمومة بهم الوطن ،وحريصة على أن ينفض عن ثوبه
كل ما علق به من قبح نجد النداء الشعبي للمجهول (ياللي ) والنداء للحث والتنبيه
والنصح والتأنيب قد استغرق وحده أكثر من ربع مربعات الديوان :
يا مغربله إبكي على عُمر الولد
يوم السُبوع رُشَّي عليه هَم البلد
وماتخافيش الهَم مش هيجيب مرض
ماهو أصله دايق طعمُه قبل مايتولد
............................................
يااللي قسمتوا شعبها والقسمة كانت ع الهوى
وضربتوا بلدي في نفسها طلعت حسابتكم هوا
كشف الحساب اللي اتملى ومل من كتر الغلط
لما العيار منكم فلت ..كان كشفكم أحسن دوا
...............................................
يا حضن حاني على المية وحاملها
ونيل محابي على القلة وشايلها
باضحك واكركر ة ضحكت عليك يا زير
إنت الوزير ..وهيّ الملكة بدلالها
………………………………..
اضرب في قلب الحجر تطلع عيون ميه
اضرب ف قلب البشر هتلاقي 100حية
ياللي نسيت الجميل وبتكنز الأحقاد
روح في سوادك موت أوعيش بدون دية
ثالثا :لغة فاطمة المرسي لغة معبرة بعبقرية عن الفكروالمعاني والأحاسيس
لغة جمعت بين الفصحى السهلة سهولة العامية المصريه السلسة ،المغرقة
في الروح الشعبية ،ولتعمق هذه الواقعية اللغوية الفذة استخدمت اللغة
الشبابية المعاصرة استخدمتها بعبقرية فكم أغنت في موضعها ولم
يبد فيها أي تكلف :
نفض للدنيا ما تسألهاش واخداك على فين
إن يوم ضحكتلك في التاني تديك أسفين
جت لك بالساهل والساهل م الآخر زايل
والجنة بيوت ..قبليها الموت وسؤال ملكين
.....................................
وإيه يعني تضيعي ويضيع شعبك
ما طول عمري بعاني الذل في حبك
هتيجي تدقي دلوقت على موتي
يا شيخة .................كبري مخك
رابعا :الحوار داخل المربع الواحد استخدمته الشاعرة واستوعبته مربعاتها
بمقدرة أسلوبية راقية مزجت بين الحوار والاستفهام
قال الفقير :أنا كنت فين لما القصور دي وزعوها ع الملوك
رد الأسير :وكنت فين لما باعونا النخاسين والحر صار ممكوك
قال التاريخ :وعملتوا إيه يا ولاد في الورث م الأجداد
ردوا الولاد :ليه يا وطن لما اتولد فيك الأمل قتلوك
.....................................................
خامسا: الشاعر المبدع وطن في كلمة وكلمة يحتبي فيها وطن ،وفاطمة المرسي
تحمل هموم وطنها ،وتتناول قضاياه المصيرية بإبداع وشاعرية :
*تفرد للنيل مساحة يستحقها فنحن هبته :
قبضوا عليك يا نيل وتهمتك مصري
أحباش ولاد أحباش والعار لِنا حَصري
بتجري في دمِّنا وعملنا مش شايفين
خطفوك فى عز النهار لمَّا اتعمى بصري
............................................
بنوا السدود ع السما .. إشرب يا نيل م البحر
يلا انوي فرض العطش وادعي ف صلاة العصر
موسم جفاف العقول رعرع وفاض بالطرح
إشحت يا غيط ضحكتك من حفارين القبر
لغة جمعت بين الفصحى السهلة سهولة العامية المصريه السلسة ،المغرقة
في الروح الشعبية ،ولتعمق هذه الواقعية اللغوية الفذة استخدمت اللغة
الشبابية المعاصرة استخدمتها بعبقرية فكم أغنت في موضعها ولم
يبد فيها أي تكلف :
نفض للدنيا ما تسألهاش واخداك على فين
إن يوم ضحكتلك في التاني تديك أسفين
جت لك بالساهل والساهل م الآخر زايل
والجنة بيوت ..قبليها الموت وسؤال ملكين
.....................................
وإيه يعني تضيعي ويضيع شعبك
ما طول عمري بعاني الذل في حبك
هتيجي تدقي دلوقت على موتي
يا شيخة .................كبري مخك
رابعا :الحوار داخل المربع الواحد استخدمته الشاعرة واستوعبته مربعاتها
بمقدرة أسلوبية راقية مزجت بين الحوار والاستفهام
قال الفقير :أنا كنت فين لما القصور دي وزعوها ع الملوك
رد الأسير :وكنت فين لما باعونا النخاسين والحر صار ممكوك
قال التاريخ :وعملتوا إيه يا ولاد في الورث م الأجداد
ردوا الولاد :ليه يا وطن لما اتولد فيك الأمل قتلوك
.....................................................
خامسا: الشاعر المبدع وطن في كلمة وكلمة يحتبي فيها وطن ،وفاطمة المرسي
تحمل هموم وطنها ،وتتناول قضاياه المصيرية بإبداع وشاعرية :
*تفرد للنيل مساحة يستحقها فنحن هبته :
قبضوا عليك يا نيل وتهمتك مصري
أحباش ولاد أحباش والعار لِنا حَصري
بتجري في دمِّنا وعملنا مش شايفين
خطفوك فى عز النهار لمَّا اتعمى بصري
............................................
بنوا السدود ع السما .. إشرب يا نيل م البحر
يلا انوي فرض العطش وادعي ف صلاة العصر
موسم جفاف العقول رعرع وفاض بالطرح
إشحت يا غيط ضحكتك من حفارين القبر
........................................
بنوا السدود ع السما .. إشرب يانيل م البحر
واروي السنابل هِنا وِسْط الغيطان بالمُر
واما الشادوف ينزوي ويقول مانيش عطشان
ما تاخدش ف الحسبان .. دا رد فعل القهر
بنوا السدود ع السما .. إشرب يانيل م البحر
واروي السنابل هِنا وِسْط الغيطان بالمُر
واما الشادوف ينزوي ويقول مانيش عطشان
ما تاخدش ف الحسبان .. دا رد فعل القهر
........................................
بنوا السدود ع السما .. إشرب يانيل م البحر
واياك تقول مَظلمة .. للي ابتلوا بالسحر
أصل النجاشي خلاص كسر الصليب يانيل
ولا خدش بالترتيل ولا حس نور الفجر
......................................................
*وعن سيناء تقول :
يا طماعين في أرضها فضوا بقى المهزلة
دي سينا قلب الوطن صابرة ومستحملة
رواها دم الشهيد ..طرح التراب مرجلة
لولادها برج حمام ..وللعدو قنبلة
................................
سادسا :الموسيقى في شعر فاطمة المرسي موسيقى متألقة تألقها
يبدأ بشكل المربع المنضبط هندسيا ،بيتان يتفقان في القافية
وبيت ثالث يختلف في القافية والبيت الرابع يتفق مع الأول
والثاني ،والأربعة من بحر شعري واحد ،وفي تنوع بحور
الشعر في الديوان إبداع يشي بتمكن الشاعرة من موسيقى
الشعر ،ولنتأمل موسيقى الرمل (فاعلاتن ) في مربع ثوري
فكأن المصري عندما يثور تبدأ ثورته من الغناء وبالغناء تقول:
لما يبقى الظلم واضح وانت تبقى شيء مجرد
لما تبقى ف حضن أمك م الخيال عايش مهدد
لما تبقى في يوم مواطن بس مسلوب الوطن
امش في الخط المعاكس للغلط..واعلن تمرد
.............................................
الموسيقى عند فاطمة المرسي تصدح بها ألفاظ
عبقرية الاستخدام ،لنتأمل (نفسي )وما بها من موسيقى
صادحة في هذا المربع :
كتير قالوا لي الناس ..ليه جاي على نفسي
لقتني ماشي ومش قادر أخون نفسي
سألت نفسي سؤال ..إيه باقي في نِفسي
طلع جوابي صريح نفسي أكون نفسي
....................................
، ومن أروع ما يدفع الرتابة موسيقيا في ديوان بالبلدي
تنوع القوافي وهو تنوع مبدع ،وظفت فيه الشاعرة
القافية توظيفا يثري الأفكار والمعاني ويوحي بالمشاعر
والاحاسيس ،استخدمت ثلاثا وعشرين قافية مختلفة
ولكل قافية دلالتها ،ولكثرة الاستخدام دلالته :
الياء في ثلاثين مربع ،والنون في واحد وعشرين مربعا
،والتاء المربوطة في واحد وعشرين مربعا ،
والدال في خمسة عشر مربعا ،والكاف والميم كل منهما
في أحد عشر مربعا.....
،أما الموسيقى الداخلية النابعة من اتساق كل عناصر التجربة
فهي من أسرار روعة الديوان وتأثيره الخلاب في المتلقي
فهناك رتم داخلي بديع نابع من دقة اختيار اللفظ المعبر عن المعنى
والإحساس والمشخص والمجسد للمحسوسات والمعنويات والمتفق
والمعبر عن التجربة ببراعة..
...........................................................................
وفي ختام هذه الإطلالة السريعة لا يسعنا إلا أن نتمنى للشاعرة دوام
التوفيق ،ونود أن يقوم النقاد والدارسون بتناول ديوان مربعات بالبلدي
بأكثر من دراسة ،ولا نبالغ إذا طالبنا بأن تكون هناك أكثر من درراسة
أكاديمية على مستوى الدكتوراه لهذا الديوان فهو من الثراء بحيث
يجد فيه الدارسون ما يستأهل الاحتفال والدراسة في أكثر من فرع
من فروع الدراسات الأكاديمية المتخصصة ،ونتمنى أن ينال حظه
من الترجمة لكل اللغات الحية ،وفق الله الجميع لما يحب ويرضى.
الأديبة الشاعرة: د .زينب أبو سنة
الأديب الشاعر : أ .صالح شرف الدين
إبريل 2014م
واياك تقول مَظلمة .. للي ابتلوا بالسحر
أصل النجاشي خلاص كسر الصليب يانيل
ولا خدش بالترتيل ولا حس نور الفجر
......................................................
*وعن سيناء تقول :
يا طماعين في أرضها فضوا بقى المهزلة
دي سينا قلب الوطن صابرة ومستحملة
رواها دم الشهيد ..طرح التراب مرجلة
لولادها برج حمام ..وللعدو قنبلة
................................
سادسا :الموسيقى في شعر فاطمة المرسي موسيقى متألقة تألقها
يبدأ بشكل المربع المنضبط هندسيا ،بيتان يتفقان في القافية
وبيت ثالث يختلف في القافية والبيت الرابع يتفق مع الأول
والثاني ،والأربعة من بحر شعري واحد ،وفي تنوع بحور
الشعر في الديوان إبداع يشي بتمكن الشاعرة من موسيقى
الشعر ،ولنتأمل موسيقى الرمل (فاعلاتن ) في مربع ثوري
فكأن المصري عندما يثور تبدأ ثورته من الغناء وبالغناء تقول:
لما يبقى الظلم واضح وانت تبقى شيء مجرد
لما تبقى ف حضن أمك م الخيال عايش مهدد
لما تبقى في يوم مواطن بس مسلوب الوطن
امش في الخط المعاكس للغلط..واعلن تمرد
.............................................
الموسيقى عند فاطمة المرسي تصدح بها ألفاظ
عبقرية الاستخدام ،لنتأمل (نفسي )وما بها من موسيقى
صادحة في هذا المربع :
كتير قالوا لي الناس ..ليه جاي على نفسي
لقتني ماشي ومش قادر أخون نفسي
سألت نفسي سؤال ..إيه باقي في نِفسي
طلع جوابي صريح نفسي أكون نفسي
....................................
، ومن أروع ما يدفع الرتابة موسيقيا في ديوان بالبلدي
تنوع القوافي وهو تنوع مبدع ،وظفت فيه الشاعرة
القافية توظيفا يثري الأفكار والمعاني ويوحي بالمشاعر
والاحاسيس ،استخدمت ثلاثا وعشرين قافية مختلفة
ولكل قافية دلالتها ،ولكثرة الاستخدام دلالته :
الياء في ثلاثين مربع ،والنون في واحد وعشرين مربعا
،والتاء المربوطة في واحد وعشرين مربعا ،
والدال في خمسة عشر مربعا ،والكاف والميم كل منهما
في أحد عشر مربعا.....
،أما الموسيقى الداخلية النابعة من اتساق كل عناصر التجربة
فهي من أسرار روعة الديوان وتأثيره الخلاب في المتلقي
فهناك رتم داخلي بديع نابع من دقة اختيار اللفظ المعبر عن المعنى
والإحساس والمشخص والمجسد للمحسوسات والمعنويات والمتفق
والمعبر عن التجربة ببراعة..
...........................................................................
وفي ختام هذه الإطلالة السريعة لا يسعنا إلا أن نتمنى للشاعرة دوام
التوفيق ،ونود أن يقوم النقاد والدارسون بتناول ديوان مربعات بالبلدي
بأكثر من دراسة ،ولا نبالغ إذا طالبنا بأن تكون هناك أكثر من درراسة
أكاديمية على مستوى الدكتوراه لهذا الديوان فهو من الثراء بحيث
يجد فيه الدارسون ما يستأهل الاحتفال والدراسة في أكثر من فرع
من فروع الدراسات الأكاديمية المتخصصة ،ونتمنى أن ينال حظه
من الترجمة لكل اللغات الحية ،وفق الله الجميع لما يحب ويرضى.
الأديبة الشاعرة: د .زينب أبو سنة
الأديب الشاعر : أ .صالح شرف الدين
إبريل 2014م
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق