الأربعاء، أغسطس 17، 2016

المدونة تنشر برنامج مؤتمر قصيدة النثر المصرية الدورة الثالثة من 18 إلى 21 سبتمبر





برنامج مؤتمر قصيدة النثر المصرية
الدورة الثالثة
بمشاركة المملكة المغربية

من 18 إلى 21 سبتمبر


(يبدأ المؤتمر يوميا من الخامسة وحتى الحادية عشرة مساء)

اليوم الأول (الأحد—18 سبتمبر)

الجلسة الافتتاحية

يقدمها الإعلامي خالد منصور

الأمسية الأولى

يديرها الشاعر والإعلامي / هشام محمود

بمشاركة الشعراء:
أحمد سوراكة 
إيمان السباعي
جيلان زيدان 
ديمة محمود
سامي الغباشي
سيد محمود
عبد الرحمن تمام
فارس خضر
محمد خير 
محمد سالم 
محمود سباق
مريم سليمان

الجلسة البحثية الأولى

يديرها/ د. شوكت المصري

بمشاركة الباحثين:
د. حمزة قريرة (الجزائر): قصيدة النثر المصرية من حدود الكتابة إلى انفتاح القصيدة التفاعلية 
د. صلاح السروي: تحول النوع الشعري من الصياغة إلى الدلالة 
أ. عبد القادر الغزالي (المغرب): أشكال - معنى السرد في قصيدة النثر العربية

الأمسية الثانية

تديرها الشاعرة/ منى وفيق المغرب

بمشاركة الشعراء:
ابراهيم البجلاتي
إدريس علوش ( المغرب )
أسامة بدر
أسماء ياسين
أشرف عويس
رجاء الطالبي ( المغرب )
رغدة مصطفى
سارة علام 
شريف رزق
عبد الله سمير
علي منصور
غادة خليفة
محمد القليني

اليوم الثاني (الإثنين—19 سبتمبر)


الأمسية الثالثة

يديرها الشاعر/ فارس خضر

بمشاركة الشعراء:
أحمد فرحات
أحمد الحلواني 
أماني خليل 
جمال فتحي
حسن أبو بكر
حنان شافعي
سامح قاسم
شيماء ابراهيم
علي عفيفي
عمر شهريار
محمد أبو زيد

الجلسة البحثية الثانية

يديرها/ عبد القادر الغزالي

بمشاركة الباحثين:
د. حسن محمد سنوسي: البنية التصويرية في قصيدة النثر 
أ. عبد اللطيف الوراري (المغرب ): قصيدة النثر المغربية: وعي كتابي وجماليات مغايرة
د. علي الأصمعي: التشكيلات الإيقاعية لقصيدة النثر المصرية

الأمسية الرابعة

يديرها الشاعر/ إدريس علوش

بمشاركة الشعراء:
أحمد صابر
أشرف البولاقي 
السيد العديسي
الضوي محمد الضوي
أمل جاد الرب
حامد صبري 
رشيد منسوم (المغرب)
شعبان البوقي
شيماء ابراهيم 
صلاح فاروق
طه عدنان - المغرب -
عربي كمال

اليوم الثالث (الثلاثاء—20 سبتمبر)


الأمسية الخامسة

يديرها الشاعر/ إبراهيم جمال

بمشاركة الشعراء: 
أحمد سليمان
أحمد عايد
أميمة إسماعيل
أمينة عبد الله 
باسم كمال حسن
ثروت عكاشة السنوسي 
خالد حسان 
سمية الألفي
سمية عسقلاني
شعبان ناجي
عادل العدوي
عواطف يونس

الجلسة البحثية الثالثة

يديرها الشاعر/ أسامة جاد

بمشاركة الباحثين:
أ. أسامة حداد: البوح والاعتراف في الشعرية المصرية 
د. السيد العيسوي: تجربتي مع قصيدة النثر 
أ. فائزة خمقاني (الجزائر): فلسفة التفكيك في بناء قصيدة النثر المصرية

الأمسية السادسة

يديرها الشاعر/ عبد اللطيف الوراري

بمشاركة الشعراء:
ابتسام حسني
إبراهيم الجهيني
أنديرا محمد عبده
بهاء الدين رمضان 
رانيا منصور
سعد القليعي
شيرين عبد الله
عبد اللطيف الوراري ( المغرب )
عز الدين الجنيدي ( المغرب )
عفت بركات
علاء عبد الرحمن
نصر الكاشف

اليوم الرابع (الأربعاء—21 سبتمبر)


الأمسية السابعة

تديرها الشاعرة/ مريم سليمان

بمشاركة الشعراء:
آلاء ابراهيم
رضا أحمد 
محمد الرفاعي
محمود أشكناني
محمود سيف الدين
محمود عاطف 
مسعد محمد احمد
مصطفى ابو مسلم
مصطفى الحفناوي
ندى إمام 
نهى البلك
هبة مصطفى أحمد

الجلسة البحثية الرابعة

يديرها الناقد والشاعر/ عمر شهريار

بمشاركة الباحثين:
أ. حسام الحداد ( الحراك الاجتماعي وقصيدة النثر في مصر ) 
د. محمود الضبع ( قصيدة النثر وتطور النوع ) 
أ. مسفر العدواني - السعودية - ( قلق المكان في قصيدة النثر المصرية )

الأمسية الثامنة

تديرها الشاعرة/ ديمة محمود

بمشاركة الشعراء:
أسامة كمال
عز الدين بوريكة ( المغرب )
عمرو الشيخ 
فاطمة منصور
فدوى البيشيري ( المغرب )
محب جميل 
محمد عبد الهادي
محمود أحمد عبد الله 
محمود سليمان
مصطفى السيد سمير
منال محمد علي
منى وفيق ( المغرب )
نبيلة الفولي
هدى حسين
هدى عمران


أمسيات في محبة الشعر


الأمسية الأولى (الخميس-22 سبتمبر)
المركز الدولي للكتاب

يديرها الشاعر / محمد عيد ابراهيم

بمشاركة الشعراء:
ابراهيم البجلاتي
احمد المريخي
إدريس علوش 
أسامة جاد 
أسامة حداد
رغدة مصطفى
طه عدنان
عبد اللطيف الوراري
علي عفيفي
علي منصور
فدوى البيشيري
منى وفيق
محمد القليني
نصر الكاشف

الأمسية الثانية (الجمعة-23 سبتمبر)
أتيليه القاهرة

يديرها الشاعر / محمد آدم

بمشاركة الشعراء:
ابراهيم جمال الدين
احمد سواركة
حنان شافعي
ديمة محمود
رجاء الطالبي
رشيد منسوم
عاطف عبد العزيز
عبد الرحمن تمام
عبد الغفار العوضي 
عز الدين الجنيدي
عز الدين بوريكة
فارس خضر
محمد أبو زيد
محمد خير

جائزة الشارقة للإبداع العربي – الإصدار الأول الدورة العشرون 2016/ 2017م





جائزة الشارقة للإبداع العربي – الإصدار الأول الدورة العشرون 2016/ 2017م

  انطلاقاً من توجيهات صاحب السمو الشيخ الدكتور سلطان بن محمد القاسمي، عضو المجلس الأعلى حاكم الشارقة، وانسجاماً مع جهود سموه في دعم الموهوبين من الكتّاب والكاتبات، في دولة الإمارات وفي أنحاء الوطن العربي الكبير، يسر دائرة الثقافة والإعلام بحكومة الشارقة، أن تعلن عن الدورة العشرين لجائزة الشارقة للإبداع العربي _ الإصدار الأول، والتي تخص المخطوطات المعَدَّة للإصدار الأول للكاتب أو الكاتبة، ولم يسبق نشرها في كتاب، وذلك في المجالات الآتية:  القصة القصيرة (مجموعة قصصية لا تقل عن 12 قصة).   الشعر الفصيح (لا يقل عن 15 قصيدة).   الرواية.   النص المسرحي.  أدب الطفل، وتُخصص هذه الدورة لـ (الشعر الموجه للطفل)، كما يتم تغيير التخصص كل عام.   النقد، ويخصص هذا العام لدراسة ( تحولات القصة القصيرة بين الجماليات والضرورة )، كما يتم تغيير التخصص كل عام.     شروط وأحكام المشاركة:  المشاركة في المسابقة مفتوحة للجنسين، من دولة الإمارات العربية المتحدة، ومن البلدان العربية الأخرى، والكُتّاب المستعربين، وفق الشروط التالية:    أن لا يقل عمر المشارك عن 18 عاماً، ولا يتجاوز عمره 40 عاماً. (أي مواليد 31/10/1976م فما بعدها).  أن تكون المشاركات باللغة العربية الفصحى. يشترط في المادة المقدمة ألاّ تكون قد فازت في مسابقة مشابهة، أو قُدمت لنيل درجة جامعية، وألاّ يكون قد سبق نشرها في الصحف والدوريات، أو على المواقع الإلكترونية.  أن تكون المادة المقدمة هي العمل الأول للمؤلف في هذا المجال.  لا يمكن لأي متسابق الاشتراك في أكثر من محور من محاور المسابقة.  أن تراعِي المادة المقدمة القيم الدينية والأخلاقية.  لا تلتزم الدائرة بإعادة النصوص سواءٌ فازت أم لم تفز.  في حالة مخالفة الشروط وضوابط الجائزة، فإنه سيتم سحب الجائزة فوراً، واتخاذ الإجراءات القانونية اللازمة.  يغلق باب قبول المشاركات في 30/11/2016.  تعلن النتائج في شهر فبراير 2017، وتوزع الجوائز أثناء ورشة الإبداع في أبريل 2017.  يتم دعوة الفائزين بالمراكز الثلاثة الأولى في كل حقل، لحضور مراسم توزيع الجوائز، والمشاركة في ورشة إبداعية علمية.  تتكفل دائرة الثقافة والإعلام في الشارقة بطباعة جميع الأعمال الفائزة بمراكز الجائزة، وتحتفظ لنفسها بحقوق الطبعة الأولى من هذه الأعمال.  يستبعد أي عمل مخالف للشروط وغير مكتمل المرفقات عن أعمال التحكيم.  لا يجوز لمن فاز في المسابقة الاشتراك مرة أخرى إلا بعد مرور ثلاث سنوات . لا يحق للفائزين في أي محور من المحاور الثلاثة إضافة أي تعديل على النص الفائز بعد إعلان النتائج .      آلية التحكيم    بعد التأكد من استيفاء النصوص للشروط المنصوص عليها في هذا الإعلان، تعهد أمانة الجائزة إلى لجنة من المختصين في كل حقل من حقول المسابقة لإجراء فرز أولي للنصوص؛ لحصر ما لا يزيد عن خمسين نصاً في كل حقل، جديرة بالتسابق على الفوز.  تعهد النصوص المفروزة إلى اثنين من المحكمين لاختيار النصوص الفائزة بالمراكز الثلاثة الأولى، وفق معايير نقدية متفق عليها، وفي حال تعذر اتفاقهما على تحديد هذه النصوص، تحال النصوص التي اختارها كل منهما إلى محكم مرجح، لاختيار ثلاثة نصوص فائزة من بينها، ويكون قراره نهائياً.  تعلل لجان التحكيم اختيارها للنصوص الفائزة، وتوفر للفائزين ملاحظات على نصوصهم، إن وجدت، لتعديل ما يلزم قبل طباعة هذه النصوص.        المرفقات اللازمة:   السيرة الذاتية (باللغة العربية)، والعنوان البريدي كاملاً، مرفقاً بأرقام الهواتف والبريد الإلكتروني.   تعبئة نموذج الإقرار بعدم وجود إصدار آخر في ذات المجال المتقدم إليه، وعدم نشر المخطوط أو فوزه بجائزة أخرى، كما أنّ المشاركة الفائزة ستنشر وفق معايير دائرة الثقافة والإعلام بالشارقة. تعبئة استمارة المشاركة بالجائزة.  يمكنكم الحصول على هذه النماذج من الأوراق على (موقع الدائرة/ قسم الجوائز الثقافية).  على المتسابق إرسال صورة من جواز سفره (بشرط أن يكون موضحاً فيه تاريخ صدور الجواز وتاريخ الانتهاء) + صورة عن شهادة الميلاد أو أي وثيقة رسمية أخرى تفيد تاريخ الميلاد، ولن تقبل أيّة مشاركات لا يلتزم صاحبها بذلك.  أربع صور شخصية. CD يحتوي على المادة المشاركة بنظام ويندوز Word، بالإضافة إلى ثلاث نسخ أصلية مطبوعة على أوراق A4، ويراعى عدم كتابة اسم المشارك أو الإشارة إليه على العمل المطبوع والمُرسل (نكتفي بالمعلومات الكاملة عن طريق السيرة الذاتية والأوراق الرسمية). الجوائز:     6 آلاف دولار للفائز الأول.   4 آلاف دولار للفائز الثاني.   3 آلاف دولار للفائز الثالث.     الـــعـــنــوان: ترسل المشاركات إلى أمانة جائزة الشارقة للإبداع العربي: ص. ب: 5119 - الشارقة – دولة الإمارات العربية المتحدة/ الهاتف:  5123333 - 9716 + / أو : 5123287 - 9716 +  البراق: 5123279 - 9716 + البريد الإلكتروني: shjibdaa@sdci.gov.ae   

الثلاثاء، أغسطس 16، 2016

حازم حسين يكتب : قلبي مع امرأةٍ



قلبي مع امرأةٍ
مشت
مشي الحرارة في عروقِ الثلجِ
لم تسمع دبيبَ الخطو عيني
لم تفكِّر أن لي قلبًا بحوزتها
فغابت في الظلامِ
وخلَّفت كهفًا بصدري
كلّما هبَّت روائحها
بكى نورًا
تحجّ له الفراشات الملوَّنة ابتهاجًا
كي تموت
وكي تسدّ الشجّ.
يصعب على قلب الجنايني
يخدع الفراشات
يصعب عليه الورد يدبل
باحتباس أوراقه بالشربات
لذلك 
كل ما يخاف ع الجنينة ينام
ويبدر ع الغصون لمبات
هناك
في المنطقة الحلوة 
من الوعي الغشيم
عيّل بيقطف ورد وبيضحك
وبنت بتقطفه
وتملا الفازات
تعرف حبايبك من روايحهم
وهمّا بيشبكوا قلوبهم في صحبة ورد
ويحطوها ع الأبواب
ويمشوا
تعرف الورد الحقيقي في الشتا
والتلج بيخبّط
فتفتح
تتحضن بالنور
وصدرك يتفتح بستان
وفيه فراشات بيتمشّوا 
وتعرف غربتك عنّك
إذا تغمّض عليك رمشه.
الآن
يبكي البحر قُدَّامي
يطوِّح موجَه
كما أُهيل الدمعَ
لا أبتلّ
لا يبتلّ
قلبانا على مرمى حَجَرْ
صوت اصطكاك الموج يُنسيني قليلا من بكائي
وانسدال حصيرة الدمعِ المملَّح فوق خدِّي
يحرج المَدَّ المولوِلَ
ألقي ناظريَّ
ويرفع البحر الحزين عيونَه
ونغيب في ضحكٍ عجوزْ.
إزاي عيونك
لما كنا لوحدنا في آخر بكا
ما شافتش جبل الملح في عيوني 
وحجم محبتي
وأنا ببعده بضحكة
وببكي ميّة عذبة
وليه شربتي
وليه عايرتيني بْدموعي
وْقلتي مش باين عليها الحزن؟!

عصام سعد يكتب " حديبر

                                         حديبر

في رحلتي للبحث عن الفحولة , التي بدأت منذ بلوغي الخمسين خريفا ً .
وسوس لي أحد العارفين ببواطن الأمور: ـ المنشطات لا تشتر . تسمم جسدك , تهلك كبدك , تدمر خلايا مخك , تضعف ذاكرتك , تذهب بعقلك , تفشل كليتيك ......
معي تعالى . لترى أعظم الإكتشافات للفحولة التي تنشد , كثيراً لن تكلف ,
لأحد المشعوذين أخذنى...,
قال له : الأستاذ . بوصفاتك النارية . يريد أن يعود لشبابه
المشعوذ لم يتكلم , مد يده أمامي , لهذه الحركة . لم أفهم 
قال صديقي : اعطه المبلغ الذي ابلغتك به 
وضعت له المبلغ في يده , لم أنبس بكلمة , أخرج المشعوذ رقاقة معدنية مربعة صغيرة , طولها واحد سنتيمتر تقريبا ً.
وقال : على هذه الرقاقة قرأت تعاويذ نارية . إذا أردت زوجتك . ضع الرقاقة تحت لسانك , بها ينشط عفريتك , يستقيم حالك , تمنحك قوة شبابك , تجعلك تحلق أنت وزوجتك في فضاء اللذة , يمكنك أن تستمر بها يوما ً كاملاً . إذا أحببت أو استطعت . فهي أبداً لن تخذلك , بحق ترفع رأسك , إذا أردت أن تنهى اللقاء . أخرج الرقاقة , فى الحال ينتهي اللقاء .
قلت : هل يمكنني تجربتها الآن ؟ .
قال : لا . جربها في وجود زوجتك......
استأذنت , إلى منزلي أسرعت , الرقاقة تحت لساني وضعت , زوجتي تناولت , على عرشها استويت , للمباراة لعبت , على أحداثها وإحداثياتها سيطرت , الأهداف سجلت , الأرقام القياسية حطمت , ما كنت أتمنى وأنشد قد حدث وتم , المشعوذ قد صدق , عن تأثير هذه الرقاقة لن أتحدث . خوفاً من الحقد والعين والحسد , بقولى أكتفى . قد أديت أداءاً . لم أكن أحلم به , أنهي اللقاء بإخراج الرقاقة , على هذا الأمر عامين ظللت . كلما أردتها . أضع الرقاقة , يحدث كما تعلمون وتتمنون . حتى أقوم بإخراج الرقاقة , أنهى اللقاء بإرادتى .
حب الاستطلاع . ذات يوم دفعنى , لعدسة زجاجية مكبرة . قررت أن أشترى , بها للرقاقة المعدنية نظرت , خمسة أحرف باللغة العبرية وجدت . بقلم الحفر على المعادن عليها محفورة . معناها لم أفهم . شغف البحث قادنى , لأحد الأصدقاء دفعنى . من ذوى الثقافة الموسوعية هو , له الأمر شرحت , من أوله لآخره ذكرت وفصلت ., تعجبى للأحرف المحفورة لما رأيت .
بنفسه في العدسة المكبرة نظر ,
إبتسم قائلا ً : هذه الحروف تكون اسم ( حديبر) , هو اسم جني شهير . من عتاة الجن الحريف , بقوته الجنسية معروف .
سألته : وما سبب كتابة اسمه على هذه الرقاقة ؟ 
قال : عندما تضع الرقاقة تحت لسانك . يعتبر هذا استدعاء له للحضور, يتلبس إحليلك , من خلالك يجامع زوجتك . يعنى حضرتك أصبحت .....
الكاتب القاص / عصام سعد حامد مصر ـ أسيوط ـ ديروط

الاثنين، أغسطس 15، 2016

أشرف عتريس يكتب " كونشيرتو







نايمه فى عينى وحركة قلبى بينهج كونشيرتو 
كما رغوة الحلم اللى تطفى النار ..
حجاكم الله ..                                                                    
أنا زى شجر الرصيف زى السحاب زى الملايكه فى الجنه..
معرفش أصاحب ليل وغيم ..
ولا ضل وطن مخطوف غصب عنّى
فتلقى الحزن وحده بيتحرق جوايا كما الشوق 
عشان ماأخسرش أعز صحابى 
زى الموج ما يحن لبعضه ويصعب عليه الموت ع الشط
يعنى مش بطوعى ..أضحك ضحكة فقير يشتهيكى بلون الضىّ
لما تنامى فى عينى وقلبى يسمع نزيفك ..
عصفور جريح ..
نايم ع الخط..
 !!
زيدى النبى صلا ..
لما تشوفى عينى بتفتح على جنة محبتك شبابيك
تشتهى الريح الخفيف وتعشق فرحتك فرحتين 
بس ليه يا حبيبتى يومك يبتدى بالندى وينتهى بالدمع
زى مايكون مطر يجبرنى أخلق من صوته نغمى الحزين ..
     !!


تالت حركة نزيف للروح ترد الأذى عنك..
وحدك وحسن الختام اللهم صل ع النبى ..
وعين ربنا مش بتنام فنطمن عليكى خالص خالص 
بين الملايكه بتغنى وبتعزفى أحلى وأرق من ( زرياب)..
مزيكا تسكنّى 
والروح تسلّمنى لغاية الباب
الله الله الله الله 
نايمه فى عينى زى وردة فى أرض مالحه 
سارحه وغرقانه فى النووووووووووم
وحركة قلبى وقلبك كونشيرتو 
الله الله الله الله  ..
زى طير الشمس مش طير البحر 
يدندن تقاسيم تاخد صاحبها لحلم السكه البعيده وتهاجر بالوقت 
للزمن الحى ..
نقابل ضى ..
الله الله الله الله 

الأحد، أغسطس 14، 2016

علي الربيعي يكتب " أنا حزين قليلا







أنا حزين قليلا
..
..
في وقت مبكر ومُضيء
كنتُ اعبث بمثل هذا الغبش
وهذا الآسى الكثيف
الآسى المكسور 
كالذي تذهب به الوردة من غصنها 
أو شفاه من شفاه
كنتُ كجرو ضال
ارتوي مباشرة من البرك
بعدما اقف عاريا لأستحم بالوحل
وانظر بنفاد صبر إلى الطرف الآخر من البحر
وابكي جيدا !
كان حينها البكاء يأتي كمَلهَاةٍ وحيدة وغامضة
ومن السهل أن انام تحت الأجَمة 
مثلما تفعل الجواميس في السهل
..
كنتُ صغيرا 
وكبرتُ مثلما تكبر الضباع
فها أنا الآن 
على مقربة من الشاطيء 
رفقة كلابي سيئة الصيت
تلك التي لا يوقظها شِجار مهربين
ولا صرير مراكب تُدفَع بقوة بإتجاه البحر
حزين قليلا
لأن قلبي بات يشفّ عما بداخله
وما من احمق غير هذي الكلاب 
بوسعها أن ترقب فيه اضطرام الحقول
وحدها كلابي الشريرة
مَن تَرِق وترتعد 
مِن الجثت المتروكة في العراء
ومِن حطام المراكب القديمة 
حزين 
لأني وحيد ارقب الموج كيف يرغي ويزبد 
ويتكسر على الشاطيء
انظر إلى حماسة الراحلين 
بعيون كلب قذر 
وآسى ضبع خسر انيابه
ووقاحته
يهمِز جشعه امام الفريسة
..
ويبتعد.

عبد الرحمن تمّام يكتب : أول الأشياء .. آخرها






أول الأشياء .. آخرها
______________
أنا
أحب آخر الاشياء
البحر 
حين يشدّ غطاءه
ويعتذر للرمل مسبقاً عن كوابيسه الليلية
الشجرة
بعد موسم القطف
دون تلويحة وداع تبصّ على الراحلين
المطر
إذ يحكي لتراب الأرض
عن حيوات فائتة تفسدها الشمس
الليل
وهو يطفئ مصابيحه 
ويغرس أصابعه التى تشبه مناجل صدئة 
في لحم امرأته ليتجشأ
ويرقد بعدها عارياً
هي
تحب أول الأشياء
البحر
حين يصحو باكراً
فيسأل الرمل عن موجة أخرى
أغواها النهر و فضّ ملحها 
الشجرة
لمّا كانت بذرة
تُحوّش قروشها الخضراء بدأبٍ
وتشبُّ جاهدة لتضعها فى حصّالة الهواء
المطر
إذ يُقلّم أظافر جدته الغيمة 
ويحدف بالكريستالات المقصوفة الشمسَ 
فيُفسد لها الــ "ميك اب" 
الليل
وهو يأتي منهكاً بعد الشيفت
فيفرد القمر رغيفاً
والعتمة غموساً
ويجلس على حصيره القديم
**
أنا
أحب آخر الأشياء
نَفَس السيجارة قبل أن تلسع
ملوك الطوائف
شفطة البن من قعر الفنجان
حجة الوداع
Game over
انطفاء الأجنحة على السرير 
رؤيا يوحنا
هي 
تحب أول الأشياء
لف التبغ من الباكيت
الخيل المُسَوَّمة
كريما الاسبريسو
غزوة بدر
Play
رفيف الأجنحة بالقبلة الأولى
سفر التكوين
**
أنا
أحببت أول الأشياء
عصا الراعي
عتبة البيت
"ليس بالخبز وحده يحيا الإنسان"
هي
أحبت آخر الأشياء
عصا السيلفي 
شوارع وسط البلد
"إيلي إيلى لما شبقتني" 
**
أنا
انتبهتُ لأول الأشياء
خيال الظل
هي
شدّها آخر الأشياء
الإنفوجرافيك
**
أنا 
أحب أول الأشياء
الرصاصة
هي
تحب آخر الأشياء
الحرب
**
جلسنا حول طاولة 
وبيننا صديق قديم
أظن أن ابن الحرام صارحني ذات يوم:
عرفتُ امرأة 
ترتبك أمام الاستعارة
وجمع القرآن على حرف واحد
وطريقة عمل الباستا فلورا
تشبهني تماماً 
.
.
.
هي
تحب أول الأشياء

مناقشة أمراء الاستعباد لرمضان الليموني 15 أغسطس بالفيومية




تقام ندوة لمناقشة كتاب: أمراء الاستعباد؛ الرأسمالية وصناعة العبيد للكاتب/ رمضان عيسى الليموني
وذلك يوم الأثنين الموافق 15/ 8 /2016 في تمام الساعة السادسة ونصف مساءاً
مقر جريدة الفيومية: الفيوم- خلف الغرفة التجارية- 




وسيناقش الكتاب: أ/ عماد الدين هلال، أ/ عصام الزهيري، أ/ محمد عبد الحكيم، أ/ طارق سيد علي
ويعد كتاب أمراء الاستعباد للكاتب وللباحث المجتهد رمضان الليموني مدخل تاريخى هام للتعرف على صناعة الاستعباد منذ نشأة الحضارة اليونانية والرومانية الى ان تم انتشارها عبر اكتشاف رأس الرجاء الصالح على يد الرحالة فاسكو دا جاما واكتشاف العالم العديد ، وقد مارس الاوروبيين تجارة العبيد الأفارقة وكانوا يستخدمونهم فى أعمال الرق منذ القرن الخامس عشر ، 

السبت، أغسطس 13، 2016

منال محمد علي تكتب : الرجال يحبون المقاهى






الرجال يحبون المقاهى 
يلثمون الدخان الذى يرحل عنهم 
و النساء يعددن أقمارا تروح
وتجىء 
و أيام عجاف تأتى 
ولا تروح 
..
مال هذه الوحشة كبرت هكذا 
أصبحت تجيد الركض بالغرفة 
ولها أسنان تمضغنى 
أتقلب
أتمدد خيط رفيع من فم طفلة 
تقذف بى فى نهاية الأمر 
لسلة أسوء من كل السلال التى أرتدها من قبل 
..
لا 
كبيرة لو تعلمون 
حرفان هائمان 
قلما تجمعهما شفاة 
أو يقوى عليهما بشر .
..
لا 
ليس بى غضب 
ولا
أبالى 
فالمدية التى تنحر بها أرنب قلبى المرتعد
ليست حادة بما يكفى 
وجلدى لم يعد يؤلمنى 
..
لا 
تعرف جيدا 
فالقصائد تكبر كالوحشة 
تفتح مقصاتها طوال الوقت 
فتحلق لحديقتى 
وتقص زهورا انتظرت لسنوات 
أن تنبت برأسى

قصائد للشاعرة سيدة فاروق






استعنا على الشقا بالله
الباب ما بقاش قادر يقفل خالص
بقى عامل زى الحامل وقت الوضع
بيصرخ ويدلدق كل مافيه
وانتى بتعافرى وتقفلى فيه وكل ما بتضغطى جامد يفتح  
مليان كراكيب الروح 
وانتى عماله تعافرى ترتبى فيه 
فتخبيه بستارة ف مرة 
ومرة ومرة
وهو مصمم انه يخرج كل المحشور فيه 
ويواجهك---------------------------------------------------------------------------------------
بونكيووووووووووو
عمال بيعيط
تايه
بيدور على بيته النور
وعواصف
امطار
ونيران
وابوه بلعه الحوت الارض
ومات------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ف قوضه متر ونص ف مترين 
قاعدة
مع الصمت
وطول الوقت المر 
وضجيج الأفكار والذكرى
يعنى هسميه ايه بالضبط
حب وراح؟
ذكرى؟
كان واحد شخبط على قلبك  عدى  
وبس
وانتى
قعدتى العمر بحالة 
تفكى الخط-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
رن جرس التليفون 
فصحيت
طلعت مش المقصودة
صحيت
بصيت ف مرايتى 
لقيتنى جبال تجاعيد---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
الإيد مهزوزة ومرتعشة 
فجأة القلب اتكرمش 
اشتعلت الروح بالشيب
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------تخيل انك مش واثق ابدا ف حاجات 
ولا واثق ف الناس
زعلان ؟
طيب تقدر تزعل من إيدك لما العكاز ادحرج منها فأمرتها
وصرخت
لما وقعت على الارض
وهى
وايدك بصت لك
والتزمت بالصمت------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ييجى سبعتاشر خطوة وبس 
علشان تقدر توصل للتلاجة وتشرب
سهلة
لكن
رجلك ما بتسمعش ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

الخوف
الفزع
المرض الوحش
بينهش روحى
ومش قادرة---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تمانين كيلو
غلبت 
غلبت أجرب كل أنظمة الرجيم
وفشلت
فسامحنى 
يااللى انا مش عارفاك
وانت شايلنى  على اكتافك
وموصلنى القبر
 --------------------------------------------------------------------------
كان أحلى وأمر قرار
لما قررت أعاقبك
ببعادى
وابعد عن اى مكان شايل سيرتك فيه
لاننا
لو
يعنى ف قلب العمر قابلتك
هخدك بالحضن
وهنتحول
تمثال 
منحوت من حزن

الجمعة، أغسطس 12، 2016

لامية بودشيش تكتب : عطري صدى الرحيل..








عطري صدى الرحيل..
يهرب مني كالضلال المتهاوية أسفل السفوح..
ويتركني شريدة..
في قعر أيامي أتبدد كحلم مُفتقد الوضوح..
عطري الضال لكم تنسمته في خافقي..
في زاهرة مروجي الذي كان في فيئها يفوح..
عطري المترنح في غبار السنون..
يذهب بعيدا.. بعيدا..
ويتركني في لهثي المكبوح..
كلما حاولت تقييده انفلت هاربا وتركني أَطُوح..
كلما اقتربت ..ابتعد ..
كأمل ذائب في الرمادي.. 
ذاك الرمادي الذي في ضبابه يفتقد الوضوح..
كلما اقتربت انتثر في مشيه كما السُّروح..
فلكم ناديته بقلب مكلوم مجروح..
فتطاول في غَيِّه الجَموح..
منه العقوق ومني الطُّموح..
أروح ببوحي المقروح ..
أناديه في ظلماتي وتباريح زماني المذبوح..
فيشتد علي الخناق ويملأ كاساتي اليأسُ الطَّفوح..
هذا العطر الأرعن..
أضحى عنوان النُّزوح..
في الشفق أراه في دمه المسفوح..
هذا عطري اصوحّت سويعاته..
يناوئني في لجاجه المفضوح..
كطيف ذكرى..
كلمح صورة..
كوميض انطباع.. 
يأتيني تارة ويروح..
ويتركني في نسياني وتذكري المفتوح..
ألوح..
أناجي..
أرغب..
أبوح..
هذا عطري صدى وعنوان الرحيل..
يفارق نظرات عمري..
ووجه حبي المبتور الأسيل..
فأستوفي شروط معاناتي..
ومكابدات هذا الشرود..
وجنون هذا السُّروح..
فلكم افتقدت وجهه الصبوح..
ورحيق أيامه الخوالي..
وعذب ملمحه ومفتنه ..
ومغاني طيره الصَّدوح..
لامية بودشيش
الدار البيضاء ــ المملكة المغربية ـ 
اليك يا من ملكته حياتي أهدي حرفا نابعا من الأعماق ...

‏حسني_الإتلاتي‬ يكتب : تحت أقدام الرعاة






قلبي دُمـيةٌ جميلـةٌ في يدِ الأطفالْ
جميزةٌ مشاعةُ الظلالِ للحفاة ...
عمال التراحيل...
الفلاحين العائدين بخيباتهم..
من الأرض الخراب
قلبي رذاذ الماء على تراب القيظ
تحت أقدام الرعاة
قلبي
ثياب كستور وحصر مزركشة
لساكني الصفيح
شجيرة ودار
لعابري السبيل
قلبي
مندرةٌ مفتوحة الأبواب
للعصاة الخاطئين
قلبي
تفاحة حمراء في فم الفقير
لم يرها سوى في الحلم والأفلام
قلبي
لفافة تبغ 
وكسرة خبز
و (قلة) ماء
لعاشق على مسافة من انهيار
قلبي أغنية رومانسية 
وظلال توتة لعاشقين
مرآة صغيرة لطفلة مراهقة
قلبي 
حصان أبيض خارج المسابقة
قلبي
قصيدة شعر لم تخن وطنا
ولا تجيد الغش والمتاجرة
قلبي 
دير وهيكل وكنيسة وجامع وصومعة
قلبي 
خزانة الآلام والأحلام والفرص الكبار
ا ل ض ا ئ ع ة

من كتابي ‫#‏نقوش_على_جدار_الروح2014نشرإقليمي‬

الروائي محمد جمال الدين يحصد جائزة اتحاد كتاب مصر ب " حدائق الذاكرة "







أعلن الاستاذ الدكتور أيمن تعيلب وكيل كلية الآداب للدراسات العليا والبحث العلمي بجامعة السويس, رئيس لجنة الجوائز باتحاد كتاب مصر، منذ لحظات، نتائج إبداع خيرة مثقفي مصر، والتي جاءت كالتالي:



أولا : جائزة النقد التطبيقي.

وفاز بها الدكتور عايدى جمعة، عن كتابه فى النقد التطبيقى "ثمرات ناضجات من جنان الشعر".



ثانيا: جائزة النص المسرحى.

وفاز بها مناصفة كل من: محمود الحسينى، ومحمود كحيلة.



ثالثا: جائزة شعر العامية.

وفاز بها الشاعر عبد الرحيم الطايع، عن ديوانه "صفية: لما الحاجات تشبه رحيل الأمهات".



ثانيا : الجوائز الخاصة:

1ـــ جائزة  الأديب الكبير بهاء طاهر لأدباء  مدينة الأقصر في فروع الأدب.

وفاز بها الأديب أدهم العبودى عن روايته متاهة الأولياء.



2 ــ جائزة  الأستاذ الدكتور عبد الغفار مكاوى، عن مجموعة قصصية.

وفاز بها وائل عباس سليم عن مجموعته القصصية "دفء المواسم القديمة".



3 ــ جائزة الأستاذ الدكتور حسن البندارى، فى القصة القصيرة.

وفاز بها محمد الفخرانى عن مجموعته "تتمة وجع".



4 ــ جائزة الأديب الكبير يوسف أبو رية فى الرواية والقصة القصيرة.

وفاز بها مناصفة كل من.. الأديب محمد جمال الدين عن روايته "حدائق الذاكرة".. والأديب محمد عبد الحكم حسن عن روايته "طلب صداقة".



5ــ جائزة الكاتب المسرحى الكبير محمد سلماوى للشباب فى النص المسرحى.

وفازت بها.. الأديبة حنان غانم عن مسرحية "مولانا الشيخ صفوان".

 والمدونة تتقدم بالتهنئة للروائي محمد جمال الدين بفوزه في المسابقة كما تهنئ كل مبدعي الفيوم أيضا 

الخميس، أغسطس 11، 2016

قصائد الشاعرة مني حواس








الساقية الدايرة في قلب النسيان
منديل ونسان .......
بدموع البنت المشتاقة
لملامح واد ساكن روحها
راكب في القطر اللي ما بيجيش
فتموت وتعيش
في اللحظة الواحدة 200 لحظة
مش كل الناس اللي ملاحظة
ملامحها بتقدر تقراها !!!
برّاها.....
هيمانة وعاشقة
ومستنّية ومش شايفة
تجاعيد الوش اللي بتاكل
في جبين الصبر
وسنين العمر اللي بتملا الأحلام تجاعيد
جوّاها..........
جدول مواعيد
بيرتل دمع العين في خشوع
فتشوفه قصادها وطن موجوع
مشتاق لعياله اللي مهاجرة
برّه الشريان !!!!
وفي قلبه مكان
لسّاه محتاج ضمة روحهم
مرسومة خريطة ملامحهم
على كف البنت اللي بتشبه
روح النسيان....
و وطنها رغيف
متغمّس جوع !!!!
مسكينة البنت اللي بتحلم
برّاها سفر....
جوّاها رجوع
::
منى حواس
" من وحي اللحظة"
كملي كل القصايد مني

حاضر باجيبها اهو

زاد المسافر غُربته
والغربة ما تلمّش بَدن
والليل شجن
ساكن عينيك الطيّبة
وعينيك عيال
بتوزّع الرحمة على المساكين
موال حزين
بالآه يلفّك والوهن
يا طيبين .....
الطيبة مابتنفعش حد
و ان جعتوا ما تأكلش عيش
لا جناحها بيخلّيك تطير
ولا روحها بتلفّك سما
وإزاى سماها تكون ونس
وفضاها ريش ؟!
فارد حصيرُه في العرا
ياهل ترى
مبسوط كده ؟
وإنت المسافر في الوجع
فارد شراعك دمعتين
وإزاى تآمن للسنين ؟!
ولا عادش في المركب أمان
الكل خان....
حتى اللى كان
 روح البلد....
أول ما حس إن الغلابة بتنتشى
مع طلّة الشمس اللى مربوطة بعينيه
بإيديه جَلد ضهر الفقير
والسوط وجع
 كل اللي كان مادد إيديه
مستني إيه ؟
تموين ودعم وكهربا
وحدود تلمك ع الوطن ؟!!!
روح الوطن متغرّبة 
والغربة ما تلمّش بدن
::
منى حواس 
" سفر "

ابن العم.....
لسّه الضحكة على الشمّاعة
مستنيّة تضم قدومك
فرحة بنت بتشبك توبها
بكل شجاعة ف طرف هدومك
عاشت يومك.....
وإنت إزاي لسّاك بتفكّر
إن البنت الشهد السكّر
يوم ما هتفطر
يبدأ صومك؟!!
حقّي ألومك .....
وإنت طبيعى تحب الحق
لو كان قلبك يوم يتشق
مين غير قلبها يخرج منّك ؟!
والا بتتقّل يعني اكمنّك
عارف طبع البنت في شوقها
وانك نبض بيملا عروقها
وإنها يوم ما تبطّل تعشق
هايكون قلبها بطّل دقْ
::
منى حواس

للولد الغايب من مُدّة
و برغم الشوق اللي اتعدّى
كل خطوط البعد ما بينّا
و برغم الحزن اللي ساكنّا
و برغم الوجع اللي ماخلّاش
في الروح ولا سنتي يحس الفرح
و برغم الجرح اللي ورثته
عن قلبك قبل ما يهجرني
طيفك زارني .....
خلّاني ف لحظة شوق أسأل 
عن أخبارك 
فإزي الحال ؟؟؟
ان شالله تكون أحوالك أحسن م الأول
و ان شالله يكون وجعك
دلوقتي اتحوّل للبهجة 
و يارب الضحكة 
ما تعرف تخرج من بابك!!
طمني عليك .....
لسه بتتعصب على روحك
من كل اللي يقول لك مالك ؟؟
لسه لسانك ......
أطول 
من أيام الفُرقة ؟؟
لسه الشغل و تعب الدنيا
بيجري ويسرق عمرك سرقة ؟؟
أخبار البيت اللي بنيته 
مع بنت اتخلقت من ضلعك 
كملان دلوقت ؟؟!!
و الا انت الوقت مالوش لازمة
في حسابك حتى إن كان لك بيت !!
تعرف لو كنت في يوم حنّيت 
لضلوعي ......
أنا كنت هاقول لك لأ...
علشان الفرق كبير جداً
بين بنت بتفرح لنجاحك
وبتشرب في الحزن جراحك
و تحسّك حتى إن كنت بعيد !!!
و بنت طموحها تكون في البيت 
قبل ميعادك 
تتنرفز لو جيت متأخر
علشان عاوزاك 
تلحق ......
ويّاها الغدا قبل ما يبرد 
فما تتأخرش !!!!
::
منى حواس
" من وحي اللحظة "

إلى البنت اللي كانت 
صاحبتي جدّاً....
وكان يحلالى اسمّيها
ساعات بنتي
وكنت تملّى اخبّيها
في روحي عشان 
ميحسدوناش !!!
وكان صوتها معوّذتين في احساسي
وكنت اخاصمني لو شكّيت في إخلاصي
تجاه مشاعرها أو حسيّت 
بإني نسيت أحن لها
بقالي كتير باعدّى لها
واقول مايصحّش اخسرها عشان وعشان
وكل ما كان وجعها يزيد و تجرحني
اقول طبعا ما تقصدشى 
و اسيب المركبة تمشي
لكن موج الوجع عالى
وزاد الحد فوق شطُّه
وزاد حدُّه عن المألوف
لاقيتني باشوف 
حاجات ياما 
قفلت عينيا عن شوفها
فأنا اسفة يا بنت الروح
معادش يلمّنا إحساس
ولو حبيتي نتعاتب
 مافيش مانع تعاتبيني
وحاسبيني
في كام مرة جرحتيني 
وانا اضحك لك 
عشان مش قادرة ابين لك 
شعورى اما ......
خذلتيني
برافو يا صاحبتي جداً
يا فاهمة إنك خدعتيني
مافيش مانع تحاسبيني
وتسقيني الوجع مرّات
أنا اللي خسرت ياما حاجات
فعادي لو خسرتيني !!!
::
منى حواس 
" من وحي اللحظة "

عن واحد نفسك توصف له
إحساسك لمّا يكون جنبك 
و تقول له مساحة الشوق اللي في قلبك
تتقاس إزاي !!!
و في روحك صوت لحنين رغّاي
عن واحد واحشك بزيادة
مع واحد شاي
تتقاسمه معاه 
وإنتوا بتتبادلوا كلام متعاد
زي السؤالات عن أخباره ؟
فيرد يقول : أهو كله تمام
أخبار الوالد و الوالدة ؟
آااااااه برضه تمام !!
تأثير الحَر على نشاطك ؟
أهي ماشية إنما طبعاً كسلان 
دا العادي و هوّ ده حال الصيف !
بتشيّش لسّه مع اصحابك ؟
يعني على خفيف ....
شُغلك و مكانك ؟
غيّرته ......
مرتاح دلوقت ؟؟
بأتقلم يعني و ماشي الحال !!
و سؤال بسؤال 
و كلام إتقال 
إنما و لا قال إنك واحشه
و لا حتى لسانك قالها له !!
عن واحد كان شاغلك حالُه
ميّل على قلبه حنينك مال !!!
::
منى حواس 
" من وحي اللحظة "

وبااشرب دمعتي سادة
كما العادة
على الضحكة اللي متعادة
في حضن الوحدة بااتقلِّب
مع التفاصيل !!
أنا والليل ....
قصايد بور
بنحكي حلمنا ف سطور
ويكشف دمعنا المستور
فتنهش جسمنا الأشواق
فراق بفراق
ودمعي فاق
حدود الحرف
وممنوع اللقا م الصرف
أنا اللي تملِّي أحلامي
في آخر صف
وأنا اللي إنْ خف يوم
وجعي ....
با اوارب دمعي واستّناه
ماانا عارفاه
ها ياخد لفّة ويجيني
يكمّل دايرته في قلبي
ويفتل حبل أيامي
بساقية دمع فلتانة
غاويها اللف !!!
::
منى حواس

تعرف......
إحساسي الليلة 
غريب فعلا 
وكأني لأول مرة بااحس 
وكأني لأول مرة بااشوف 
إحساس مكسوف 
مع إنه جرئ 
بيتوه م الخوف 
رغم إنه برئ 
وكأني غريق 
متعلق فيك وإنت القشّة 
وكأنك عشّة وقلبي الطير 
لو تعمل خير 
خلّيك جنبي 
خلّيني في قلبك
طول الليل !!!
::
منى حواس 
" من وحي اللحظة "

واحشني بجد 
والشوق في القلب إن فاق الحد 
بيكون الحد الفاصل بينّا
دموع و آهات 
وفي قلبي حاجات 
لو تتوزّع....
بين دقة قلب الكون السارح جوايا 
والنبض الساكن في الحكايات
تلقى الدقات .....
مزروعة بنات 
بملامح حور
والروح بنّور
بيضوّي في قلبك
يرسم ضي !!!
و اكمنك ساكن أشعاري
فبنات الحي
بتغير مني
وتملّي يقولوا إنك مش جاي
و يادوبك أغمّض عيني عليك 
ألاقيك ......
بتمد في أول خطوة بوح
فترُد الروح 
من غربتها 
والضحكة تراود سكّتها
عن  آخر أحلام الدنيا 
فاضحك من قلبي لأحلامك !!!
::
منى حواس
" من وحي اللحظة "

(١)
أمي الضحكة الصافية
الدافية الشافية
من الأوجاع
قلب يساع
كل الكون ولا عمره يمل
أمي الضل
ونور الشمس
هي الأمس وبكرة وبعده
أمي وبس
قلبي إنْ يصرخ
قبل ما ينطق
هيّ تحس !!!
............
(٢)
تتبعتر وتلف الدنيا
وبترجع ما يلمّك غيرها
كتّر خيرها
شالت ... تعبت
صبرت.... ربّت
تيجى عليها كتير مابتقسى
وان عدّت من يم جبينك
طيرة في مرة وطرفت عينك
م الطرفة عيونك بتدّمع
تنزف هي الدمع الغالي
وإلا عيالي.....
يارب افديهم بيّا ماتوجع
قلبي عليهم يوم في العمر
تشرب مُر.......
وتعصر لينا حلاوة روحها
في عز جروحها
تطيّب فينا
حتى حياتها ماتغلى علينا
وإن مرّت بخاطرها ف مرّة
فكرة إنّنا ممكن نتعب
قلبها يصرخ : بعد الشر
...............
(٣)
أمى الساقية الدايرة بروحها
تروى في عمرنا لاجلٍ يطرح
أمى البيت والغيط والمطرح
قلبها مسرح......
على خشبة أيامها اتلعبت
م الدنيا كل الأدوار
قلبها دار......
بيرد الغايب م التوهة
ويشق من العتمة نهار
كل كلام الدنيا مايقدر
يوصف حتة صغيّرة فيها
ولا يكفيها.....
أمى الرحمة
الموصولة بحبل الله
طول ما الأم في وش الدنيا
تبقي عمار......
أمى حياة !!!!
؛:
منى حواس
" رسالة عن أمي "
من ديوان : " مجرد حلم "

(1) 
أبويا العزيز
تخيّل.....
 ملامحك بتسكن وريدي
تفكّرني دايماً بكل اللي فات
باشوفك في ضحكى
واشوفك بتبكي
وأشوفك كلامي
وأشوفك سُكات
تصوّر.....
بحبّك في كل الحالات
..............
(2)
أبويا المسافر 
في ضلعي وساكن
باشوفك معايا في كل الأماكن
تجي لي وأروح لك
تروح لي وأجى لك
وكنت امّا باتعب
تشيلني....
وأشيلك....
ووقت المواجع
يقوّيني حيلك
بتقسى عليّ ساعات امّا باغلط
وقلبك يدمّع عشاني ساعات
تصوّر بحبّك في كل الحالات!!
.................
(3)
أبويا اللي فاضل 
من الذكريات ....
في ودني كلامك
وياما حكايات
حكيتْ لي عليها ف صُغري
وفات....
غُناك استخبّى في لحن الوريد
وكنت امّا باسمع كلامك باقول 
وكُلّى براءة :
ياريتك تعيدْ....
ياأبويا اللي فاضل من الذكريات
تصوّر.....
بحبك في كل الحالات 
.............
(4)
عجيب النهاردة كلامك معايا
عجيب انت كُلّك
كأنك نويت
تسيب الحاجات
تلملم قلوعك 
وتفرد ضلوعك
تقدّف مراكبك
لمطرح ما جات
.............
(5)
أبويا الحبيب
بلاش الهزار ده
أكيد إنت فاهم
دموعي النهاردة
عشان نفسي تقعد
معانا شوية 
وحتي تطمّن
ضلوعك عليّ
تسلمّني مثلاً لإيد الخليفة
فيتوصّى بيّ
واجيب لك عيالي
فيحضنها كفّك
وتلعب معاها
وترسم خُطاها
ويتملّوا حُضنك
..............
(6)
طب اقعد معانا
ووعد امّا هااغلط
هاكسّر عضامي
عشان إنت طيّب
ما تعرفش تضرب
دا أخرك بتزعل
شوية فَتسكُت
وحتى ف سكوتك
باحب السُكات
ها تقعد شوّية ؟
يا أبويا اللي عمره
ما كسّر لي كلمة
تصوّر....
بحبّك في كل الحالات 
::
منى حواس 
" رسالة لأبويا "
من ديوان : " مجرد حلم "

تعرف......
كان نفِسي الصبح 
أكون ويّاك
مع أول تكبيرة
ف صلاة العيد
كان نفسي عينيا 
تكون حاضناك
ما علينا.......
طمِّني عليك
إيه أخبار العيد ويّاك
الاحسن عيدنا ولاّ هناك؟!!!
عارفاك
عطّرت هدومك م النجمة
وأنا عارفة النجمة اللي مواعداك
بس أنا زعلانة.....
إزاى تنساني ف ليلة عيد؟!!!
فاكر حكاوينا ف ضي الليل
عن بُكرة المليان باللحمة؟!!!
والحتّة اللي هاخدها زيادة
كان قلبك وبرغم الزحمة
سايع كل الناس بالعدل
على فكرة بعادك مش سهل
طب قضّيت الليل إزاى؟
لسّاك رغّاي؟!!!!
ولاّ نسيت حكاوينا كمان؟
لسّاك إنسان؟!!!!
ولاّ بقيت ف الجنّة ملاك؟!!!!
فاكراك......
كان مكتوب على كفّة عُمرك
" من أهل الجنّة"
كنت باشم ريحتها ف إيدك
كان مكتوب على كف الإيد:
" صابُه الدور وهيبقي شهيد"
فاشفعلي.........
وأوّل ماتجيلك جواباتى
ابعتلي.......
هستني رسالتك توصفلي
ياشهيد:
ف الجنّة......
إيه شكل العيد؟!!!!!
::
منى حواس
إيه شكل العيد ؟؟؟
من ديوان :  "مجرد حلم "


واخر  3 قصايد من ديوان مجرد حلم الصادر عن الهيئة العامة للكتاب في مايو 2015